آرتروز زانو

آیا دچار آرتروز زانو هستید ؟ آیا روش درمان مناسب برای آرتروز زانو را نمی دانید ؟ آیا روش های مختلف را امتحان کرده و نتیجه نگرفته اید ؟ با ادامه مطلب همراه باشید تا با توجه به مقاله دکتر خلیل واعظی در زمینه درمان آرتروز زانو به تمام سوالات خود پاسخ دهید .

آرتروز زانو

آرتروز زانو که به آن استئوآرتریت نیز گفته می شود معمولا نوعی آرتروز فرسایشی می باشد . در صورت ساییدگی استخوان مفصل ممکن است به بیماری آرتروز زانو مبتلا شوید . این سایش ممکن است موجب درد شدید ، تورم و … شود که گاهی ممکن است باعث شود فرد قادر به حرکت زانو نباشد . گاهی نیز باعث تشکیل استخوان اضافه در ناحیه زانو می شود .

علائم ابتلا به آرتروز زانو

آرتروز زانو یکی از بیماری هایی می باشد که به آرامی شروع می شود و برای شدید شدن نیاز به زمان دارد . این بیماری علائم مختلفی دارد از جمله :

• درد در قسمت مفصل ها در هنگام حرکت .
  • در صورت وارد شدن فشار کم باعث ایجاد درد می شود .
  • خشک شدن مفصل ها و در آمدن صدای تق تق از زانو .
  • امکان حرکت دادن کامل مفصل سخت می شود .
  • احساس سایده شدن در قسمت زانو .

علت ابتلا به آرتروز زانو

از رایج ترین دلایل ابتلا به بیماری آرتروز می توان به استفاده بیش از حد از پله ها اشاره نمود . همچنین افزایش سن نیز در افزایش ابتلا به این بیماری بی تاثیر نمی باشد . تقریبا می توان گفت اکثر انسان ها با گذشت زمان به بیماری آرتروز مبتلا می شوند . عوامل موثری نیز در بالا بردن ابتلا به این بیماری وجود دارد . در ادامه به مهم ترین علت های ابتلا به آرتروز زانو اشاره خواهیم نمود .

افزایش وزن

هرچه وزن انسان بالا تر باشد در نتیجه میزان فشار وارد شده به مفصل زانو نیز افزایش می یابد . بنابراین هرچه وزن بالا تر باشد زانو بیشتر در معرض خطر قرار خواهد گرفت .

ارث

گاهی بیماری آرتروز در نزدیکان بیمار وجود دارد . بنابراین هرچه بیمار در رعایت نکات برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری تلاش کرده باشد باز ممکن است دچار آن شود .

جنسیت

احتمال ابتلا زنان به بیمار آرتروز نسبت به مردان بالاتر می باشد .

آسیب به عل شغل

گاهی نیز ممکن است به علت فشار های و یا عادت بدد در هنگام کار کردن بیمار دچار به بیماری آرتروز زانو شود .

انجام فعالیت ورزشی

گاهی اوقات بر اثر انجام فعالیت های ورزشی سنگین و یا بدون اصول فرد دچار آسیب می شود .

سایر بیماری ها

برخی بیماری ها نیز باعث می شود ابتلا به بیماری آرتروز زانو افزایش یابد مانند بیماری آرتریت روماتوئید .

برای تشخیص دقیق بیماری آرتروز زانو باید به متخصص ارتوپدی ماهر مراجعه نمایید . زیرا تشخیص این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است .

دکتر خلیل واعظی یکی از بهترین متخصص ارتوپدی در تهران می باشد . جهت دریافت مشاوره با شماره ٤٤٧٤٢١٣١ تماس حاصل نمایید .

تشخیص بیماری آرتروز زانو

برای تشخیص آرتروز زانو می توان از روش های مختلفی استفاده نمود ، مانند :

تصویر برداری و رادیولوژی

استفاده از تصویر برداری و رادیولوژی برای مشخص شدن میزان آسیب دیدگی مفصل زانو . همچنین با استفاده از عکس برداری می توان استخوان ها ایجاد شده توسط این بیماری را مشاهده کرده و روش مناسب برای درمان آرتروز زانو انتخاب نمود . بنابراین استفاده از عکس برداری از قسمت آسیب دیده می تواند در تشخیص این بیماری بسیار موثر باشد .

استفاده از ام آر آی

این روش یکی از روش های دقیق عکس برداری از قسمت آسیب دیده می باشد . معمولا از ام آر آی برای تشخیص بیماری آرتروز زانو استفاده نمی شود ولی در صورت نیاز به دقت بالا می توان از این گزینه نیز استفاده نمود .

آزمایش خون

یکی از روش های تشخیص بیماری آرتروز زانو استفاده از آزمایش خون می باشد .

آزمایش مایع مفصلی

متخصص ارتوپدی می تواند با استفاده از یک سوزن مایع میان مفصلی را خارج نماید . انجام آزمایش بر روی این مایع می تواند برای تشخیص عفونت و نقرض استفاده شود .

هزینه درمان آرتروز زانو

برای برآورد هزینه درمان آرتروز زانو باید باید ابتلا به متخصص ارتوپد مراجعه نمایید و بعد از معاینه توسط جراح ارتوپد مشکل شما بررسی شده و هزینه درمان مشخص می شود .

سایر مقالات دکتر خلیل واعظی

تعویض مفصل ران