آرتروز ستون فقرات

یکی از شایع ترین دلایل مراجعه بیماران به پزشک جراح و متخصص ارتوپدی، عارضه آرتروز مفاصل یا از بین رفتن مفاصل در ناحیه کمرمی باشد. این بیماری عمدتاً در سنین بالا بروز کرده، در پی اضافه وزن به وجود می آید و با عدم استفاده درست از ارگان های بدن تشدید می گردد.

آرتروز-ستون-فقرات

درمان آرتروز ستون فقرات

ستون فقرات از تعدادی جسم مکعبی شکل به نام مهره تشکیل شده که به صورت یک ستون بر روی هم چیده شده اند و بین آنها را دیسک فرا گرفته است. از میان مهره ها، عصبی رد شده که به آن نخاع می گویند. درابتدا بیمار مشکوک به آرتروز به پزشک متخصص مراجعه کرده و مورد معاینه قرارمی گیرد. درمان این بیماری به صورت پلکانی بوده و در آغاز درمان معمولاً داروهای مسکن و ضد التهاب تجویز می شود. این داروها حتماً باید طبق نسخه پزشک تهیه گردد، درغیراین صورت بیمار دچار خونریزی های گوارشی خواهد شد. در مرحله بعدی درمان مانیپولاسیون برای بیماران بسیار کمک کننده است. زیرا در بسیاری از بیماران مبتلا به آرتروز به علت تورم در مفاصل، جابجایی های اندکی داریم که این روش کاملاً موجب کاهش آنها خواهد گردید.

یکی از شایع ترین دلایل مراجعه بیماران به پزشک جراح و متخصص ارتوپدی، عارضه آرتروز مفاصل یا از بین رفتن مفاصل در ناحیه کمر یا ستون فقرات می باشد. جهت دریافت مشاوره از دکتر خلیل واعظی می توانید با شماره ۰۲۱۸۸۲۸۰۴۲۲ تماس حاصل نمایید .

علائم آرتروز ستون فقرات

از علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. از عمده ترین علائم آرتروز ستون فقرات درد در ناحیه کمر به خصوص در زمان خم شدن به سمت عقب و کناره ها می باشد.
  2. کاهش حرکت یا خشکی مفصل
  3. تغییر شکل در مفصل و اندام های مرتبط با آن

علت دردهای ستون فقرات

از علل دردهای ستون فقرات می توان به موارد متعددی اشاره نمود که عمده آن ها به شرح ذیل است:

1. بیرون زدگی دیسک
  2. آرتروز ستون فقرات
  3. تنگی کانال نخاعی

ورزش برای بهبود آرتروز ستون فقرات

بهترین روش برای افرادی که جراحی های مربوط به ستون فقرات داشته اند، راه رفتن بر روی سطح صاف به گونه ای که دچار خستگی نشوند می باشد. سایرین با نرمش های ساده ای که شامل جمع کردن پاها در داخل کمر در حالت دراز کش است می توانند بر فشار درد کمر فائق آیند.

پیشگیری از بیماری های ستون فقرات

اگر شما می خواهید کم تر به بیماری های ستون فقرات مبتلا شوید بهتر است به توصیه های زیر عمل کنید:

1. در صورتی که از کوله پشتی استاندارد استفاده می نمایید، بار آن را بر روی هر دو کتف پخش کرده و هر دو بند آنرا به یک اندازه تنظیم نمایید.
  2. به هنگام رانندگی پشتی صندلی را به گونه ای تنظیم کنید که پشت کمر شما را کامل پر نماید.
  3. امروزه کار با تلفن همراه عمده زمان ما را به خود اختصاص می دهد. برای جلوگیری از آسیب به بدن، گوشی تلفن خود را همواره جلوی صورت خود بگیرید و از خم کردن کمر خودداری فرمایید.
  4. در هنگام برداشتن بار سنگین از روی زمین، به یکباره خم نشوید. ابتدا نشسته و سپس محموله مورد نظر را بلند کنید.
  5. زمان استفاده از کامپیوتر زاویه نود درجه را با صندلی خود حفظ نمایید

درمان آرتروز زانو