آرتروز مفصل لگن

یکی از مشکلاتی که در افراد ممکن است ایجاد شود، ساییدگی در مفصل لگن و ران است. طی این ساییدگی که به علت های مختلف ایجاد می گردد، غضروف از بین می رود و در نتیجه هنگام حرکت درد ایجاد می شود. آرتروز لگن به تدریج رخ می دهد و هر چه زمان سپری شود، در نتیجه درد ناشی از ایجاد مشکل نیز افزایش می یابد.

آرتروز لگن

علائم آرتروز لگن

ایجاد درد در مفصل لگن یکی از شایع ترین علائم این بیماری به شمار می آید. این درد به آرامی نمایان می گردد و به مرور زمان بیشتر می شود. اما گاهی نیز به طور ناگهانی ممکن است درد در این مفصل ایجاد شود.

اگر دچار آتروز لگن باشید بعد از نشستن و یا استراحت کردن طولانی مدت دچار آسیب می شوید.

• سفت شدن مفصل
  • درد در هنگام راه رفتن
  • درد در کشاله ران
  • قفل کردن مفصل لگن
  • ایجاد صدا از مفصل هنگام راه رفتن
  • کم شدن دامنه حرکتی
  • دلایل ابتلا به آرتروز مفصل لگن و ران
  • سن

یکی از اساسی ترین دلایلی که باعث ایجاد آرتروز می شود، افزایش سن می باشد.  اصولا این بیماری در افراد بالای ۵۰  سال رخ می دهد و حدود ۲۰ درصد در افراد زیر ۵۰ سال نمایان می شود.

جنسیت

ابتلا به آرتروز در بانوان حدود سه برابر بیشتر از مردان است. علت اصلی این موضوع شناخته نشده است.

چاقی و افزایش وزن

ابتلا به آرتروز لگن در افرادی که دچار اضافه وزن هستند بیشتر می باشد. با کاهش وزن می توانند تا حد چشم گیری در کم شدن درد کمک نمایند. هرچه وزن بیشتر باشد، در نتیجه فشار وارد شده نیز افزایش می یابد.

شغل

افرادی که در فعالیت و شغل خود بسیار از مفصل لگن استفاده می کنند بیشتر دچار آسیب به آن می باشند. بنابراین شغل نیز در این زمینه بسیار دخیل می باشد.

ورزش

افرادی که فعالیت های ورزشی همچون بوکس، کشتی، بیش بال، ژیمیناستیک، فوتبال و همچون این موارد انجام می دهند احتمال ابتلا به آرتروز لگن در آن ها بیشتر است. زیرا فشار بسیاری به این مفصل وارد می شود. البته اگر ورزش اصولی صورت گیرد، احتمال ابتلا به این مشکل کمتر است.

تشخیص آرتروز مفصل لگن

ابتدا پزشک در زمینه درد، مدت زمان ایجاد و سابقه پزشکی شما اطلاعاتی را کسب می کند و سپس معاینه فیزیکی برای شما انجام می دهد. گاهی برای تشخیص دقیق از مواردی همچون MRI استفاده می شود.

روش های درمان آرتروز مفصل لگن

ابتدا از روش های غیر جراحی جهت درمان مشکل استفاده می شود. برخی دارو های مسکن و غضروف جهت باعث کاهش درد می گردد .

در صورتی که دارو درمانی تاثیر نداشته باشد از روش آرتروسکوپی لگن و در  نهایت از آرتروپلاستی لگن و یا همان تعویض مفصل لگن استفاده می شود.

نتیجه گیری

یکی از بیماری های ارتوپدی، ابتلا به آرتروز لگن است. این بیماری در بانوان بیشتر از مردان رخ می دهد و اصولا در افراد بالای ۵۰ سال نمایان می شود. برای معاینه به بهترین جراح ارتوپدی مراجعه نمایید تا با تشخیص به موقع بتوانند بهترین روش درمان آرتروز را برای شما انجام دهند.

یک + بیست =