یکی از رایج ترین درمان برای درد های زانو ، آرتروسکوپی زانو می باشد . در این نوع جراحی که توسط متخصص ارتوپدی صورت می گیرد ، می توان بیماری را تشخیص و به درمان آن پرداخت . این جراحی توسط وسیله ای به نام آرتروسکوپ انجام می شود .

آرتروسکوپی چیست

در واقع آرتروسکوپی روشی برای تشخیص و درمان می باشد . آرتروسکوپی در واقع از دو کلمه آرترو (به معنای مفصل)  و اسکوپین (به معنای مشاهده کردن ) تشکیل شده است . بنابراین آرتروسکوپی در لغت به معنای نگاه کردن درون مفصلی می باشد .

موارد استفاده از آرتروسکوپی زانو

از آرتروسکوپی زانو برای درمان برخی مشکلات زانو استفاده می شود . در ادامه به معرفی برخی از این مشکلات می پردازیم :

• پارگی مینیسک : مینیسک مانند یک بالش بین استخوان های زانو قرار دارد . دارای یک بافت نرم و محکم است . برای ترمیم آن باید از جراحی استفاده نمود .
  • آسیب دیدگی رباط صلیبی : برای درمان آسیب دیدگی و یا پارگی رباط های قدامی و یا خلفی از آرتروسکوپی استفاده می شود .
  • مزایای انجام آرتروسکوپی زانو
  • شکستگی استخوان زانو
  • پارگی رباط جانبی زانو
  • خرابی غضروف زانو
  • عفونت مفصل زانو
  • کیست مینیسک

دکتر خلیل واعظی تمام تلاش خود را در انجام جراحی آرتروسکوپی به کار می برد تا بهترین نتیجه را مراجعه کنندگان محترم داشته باشند . مطب دکتر خلیل واعظی جراح و متخصص ارتوپدی در غرب تهران می باشد .

جهت هماهنگی وقت و یا مشاوره از دکتر واعظی با شماره  ۸۸۲۸۰۴۲۲ تماس حاصل نمایید .

آرتروسکوپی زانو یکی از روش های مناسب برای درمان مشکلات زانو می باشد . با استفاده از این روش می توان به بررسی مشکلات موجود در زانو پرداخت و سپس آن را درمان نمود . با انجام آرتروسکوپی زانو به میزان قابل توجهی درد زانو کاهش می یابد و منجر به عملکرد بهتر در حرکت زانو می باشد .

نحوه استفاده از آرتروسکوپی زانو

• متخصص ارتوپد ، زانو بیمار را معاینه می کند .
  • در مرحله بعد پزشک ۲ الی ۳ حفره در روی زانو ایجاد کرده و با توجه به دوربین های موجب در دستگاه ، مشکلات و قسمت های آسیب دیده زانو را مشاهده می نماید . سه لوله فلزی تو خالی که شبیه به نی هستند که یکی از آن ها دوربین فیلمبرداری آندوسکوپی می باشد که دارای عدسی بسیار قوی بوده که از طریق آن به بررسی مشکلات ایجاد شده در داخل زانو می پردازند . در کنار دوربین یک منبع نور هم وجود دارد که فیبر نوری می باشد . با تابش نور باعث مشخص شده اجزا توسط دوربین می شود .

عوارض عمل آرتروسکوپی زانو

به طور کلی عمل های جراحی دارای عوارض می باشد ولی درصد ابتلا به این عوارض با توجه به نحوه انجام آن و میزان تخصص و تجربه جراح می تواند به شدت کاهش بیاید . بنابراین در انتخاب جراح ارتوپدی خود دقت نمایید . در ادامه جند نمونه از عوارض ناشی از آرتروسکوپی زانو ذکر می کنیم :

• خونریزی بعد از جراحی
  • ایجاد عفونت در ناحیه جراحی
  • لخته شدن خون در پا

نکات مهم بعد از انجام جراحی آرتروسکوپی زانو

بعد از اتمام جراحی بیمار به اتاق ریکاوری به مدت یک ساعت منتقل می شود .البته مدت زمانی که بیمار باید در اتاق ریکاوری بماند به نوع بیهوشی و شرایط بیمار دارد و طبق تجویز پزشک متخصص می تواند این زمان افزایش یابد .

جراحی آرتروسکوپی زانو معمولا طول درمان چندانی نداشته و به طول کلی بیمار همان روز می تواند مرخص شود . بیماران باید توجه داشته باشند که استفاده از کمپرس یخ و پانمسان به کاهش درد و ورم کمک بخوصی می کند .

آرتروسکوپی-زانو

تذکرات لازم بعد از جراحی آرتروسکوپی زانو

بعد از انجام جراحی آرتروسکوپی زانو در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر به پزشک خود اطلاع دهید :

• درد ، بی حسی و ورم : در صورت مشاهده نمودن هر یک از این علائم در ناحیه جراحی که بیشتر از یک ساعت طول بکشد باید به پزشک اطلاع داد .
  • تب و لرز : تب بالای ۵ درجه سانتی گراد و یا دمای بدن بالای ۳۸ درجه باشد و این شرایط بیشتر از یک روز طول بکشد .
  • عفونت : وجود ترشحات سبز و بد بود در ناحیه جراحی

پنج × 3 =