عمل جراحی آرتروپلاستی

آرتروپلاستی چیست؟

آرتروپلاستی جراحی است که برای تسکین درد و بازگرداندن دامنه حرکت با ایجاد مجدد یا بازسازی مفصل ناکارآمد انجام می شود. آرتروپلاستی یک عمل جراحی است که توسط یک جراح ارتوپدی انجام می شود و یک مفصل در بدن را تغییر می دهد یا کاملاً جایگزین می کند ، معمولاً برای ترمیم حرکت طبیعی و تسکین درد در مفصل ناقص یا بیمار مانند مفصل ران ، زانو ، شانه ، آرنج یا مچ پا. آرتروپلاستی نیز ممکن است به دلیل غضروف که از بین برود ، بدخیمی اندام / مفصل ، تنگ شدن فضای مفصل ، مفصل سفت ، بیماری یا سایر شرایط دژنراتیو یا آسیب زا مورد نیاز باشد.

بسته به شدت مشکل با مفصل و سایر عوامل ، ممکن است آرتروپلاستی برداشتن ، آرتروپلاستی داخل مجاری یا آرتروپلاستی مفصل کامل انجام شود.

در جراحی زیبایی بینی ، جراح ارتوپدی در تلاش برای بازگرداندن عملکرد مفصل ، مقدار حداقل بافت اطراف مفصل را جدا می کند. این ممکن است موفقیت آمیز باشد زیرا می توان اولین عمل جراحی یا آرتروپلاستی داخل عمل جراحی انجام داد. در طی مفصل مصنوعی ، مفصل مجدداً جراحی می شود و برای برقراری تماس بهتر بین طرفین مفصل ، ماده (مانند فلز ، پلاستیک ، سرامیک یا بافت نرم خود بیمار) در محلی که مفصل قرار دارد قرار می گیرد.

آرتروپلاستی

آرتروپلاستی مفصل کلی یک عمل جراحی است که جایگزین یا درمان هر دو طرف مفصل یا مفصل کلی است. برای درمان مشکل فقط با یک طرف مفصل انجام می شود. آرتروپلاستی مشترک مفصلی معمولاً بعد از شکست یک دوره محافظه کارانه و بدون عمل درمانی نشان داده می شود.

عمل جراحی آرتروپلاستی

در طی آرتروپلاستی مفصل ، جراح ارتوپدی از وسایل مخصوص استفاده می کند تا قسمتهای آسیب دیده مفصل را جدا کرده و آنها را با اجزای مصنوعی جایگزین کند. ساقه یا گیره روی اجزای مفصل مصنوعی در قسمت سالم و باقیمانده استخوان قرار گرفته و با سیمان استخوانی یا روکش مخصوص روی ایمپلنت که باعث رشد جدید استخوان در ناحیه می شود ، در محل نگهداری می شود. روش تثبیت شده بر اساس سن ، کیفیت استخوان و میزان فعالیت بیمار بستگی دارد.

در صورت استفاده مجدد از آرتروپلاستی ، قسمت انتهایی آسیب دیده و شدید مفصل جایگزین یا “مکان های تجدید ناحیه” می شود. هدف از قرار گرفتن مجدد محل ، حفظ باقیمانده مفصل و حفظ آناتومی بیشتر بیماران است.

جراحان ارتوپدی انواع مختلفی از کاشت و یا پروتزهای آرتروپلاستی را برای انتخاب یا تعویض مجدد مفصل دارند. ایمپلنت ها و مواد مختلف میزان موفقیت قابل توجهی در استفاده بالینی دارند.

فیلم جراحی تعویض مفصل زانو

نکات بعد از جراحی آرتروپلاستی

پس از عمل جراحی آرتروپلاستی ، بیماران باید انتظار داشته باشند که دوره استراحت و توانبخشی را پشت سر بگذارند. سپس ، تحت نظر پزشک خود ، آنها به تدریج شروع به بازیابی قدرت و انعطاف پذیری در ناحیه اطراف مفصل تعویض شده و نحوه استفاده از مفصل را دوباره می آموزند.

جراحان ارتوپدی پس از جراحی با معاینه جسمی و اشعه ایکس یا انواع دیگر تصویربرداری ، در فواصل منظم با بیماران خود پیگیری می کنند. این فرایند به اطمینان حاصل می کند که روش آرتروپلاستی و عملکرد دستگاه ها مطابق انتظار انجام شود.

گاهی اوقات ، بیماران به دنبال مفصل مفاصل مانند عفونت یا ایمپلنت شل دچار عوارض می شوند و پروتز یا دستگاه به همراه بافت های آسیب دیده یا آلوده اطراف باید برداشته شود. روش کاشت یک دستگاه آرتروپلاستی جدید به جای مؤلفه اصلی یا اصلی ، آرتروپلاستی تجدید نظر نامیده می شود.

هدف از جراحی آرتروپلاستی

هدف از آرتروپلاستی ترمیم عملکرد مفصل سینوویال سفت و تسکین درد است. به عنوان یک عمل جراحی ، معمولاً وقتی انجام می شود که درمان پزشکی عملکرد مفصلی در مفصل آسیب دیده بهبود نیافته باشد. دو نوع جراحی آرتروپلاستی وجود دارد: برداشتن مفصل و بازسازی بین جابجایی. برداشتن مفصل شامل خارج کردن قسمتی از استخوان از مفصل سفت شده ، افزایش فضای بین استخوان و پریز برای بهبود دامنه حرکت است. بافت اسکار سرانجام شکاف را پر می کند ، مجددا فضای مفصل را باریک می کند. درد تسکین یافته و حرکت ترمیم می شود ، اما مفصل پایدارتر است.

بازسازی بین بخشی جراحی برای تغییر شکل مفصل و اضافه کردن دیسک پروتز بین دو استخوان تشکیل دهنده مفصل است. پروتز می تواند از جنس پلاستیک ، فلز ، سرامیک باشد یا از بافت بدن مانند پوست ، ماهیچه یا فاسیا تشکیل شود. هنگامی که بازسازی درونی شکست بخورد ، ممکن است تعویض مفصل لازم باشد. تعویض مفصل همچنین به آرتروپلاستی مفصل نیز گفته می شود.

در سالهای اخیر ، تعویض مفصل به دلیل پیشرفت در نوع و کیفیت پروتزها (مفاصل مفصل) به عنوان یکی از مهمترین گزینه های مزمن زانو و لگن تبدیل شده است. مفاصل آرنج ، شانه ، مچ پا و انگشتان به احتمال زیاد با برداشتن مفصل یا بازسازی بین مصنوعی درمان می شوند.

این جراحی برای چه کسانی انجام می شود ؟

آرتروپلاستی بر روی مبتلایان به درد شدید و ناتوانی از سختی مفصل انجام می شود. استئوآرتریت (OA) ، یک بیماری دژنراتیو مفصل ، شایع ترین بیماری است که باعث ایجاد تخریب مفاصل با درد و اختلال در حرکت می شود. دلایل دیگر شامل آرتریت روماتوئید (RA) ، هموفیلی ، سینوویت و بیماری های نادر استخوانی است که همه آنها برای از بین بردن غضروف شناخته شده اند. برداشتن مفصل به جای تعویض مفصل ، بیشتر در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید انجام می شود ، خصوصاً وقتی مفصل آرنج درگیر باشد. تعویض مفصل معمولاً به دلیل محدود بودن مزایا ، برای بیماران مسن بیشتر محفوظ است. هرچه بیمار جوان تر باشد ، اعتماد به نفس خود را به معالجه پزشکی بیشتر می کند.

درمان زانو درد

بهترین متخصص ارتوپدی در تهران