انواع درمان آرتروز

بیماری شایع آرتروز

آرتروز شایعترین نوع آرتریت است. این بیماری اصولا در سنین میانسالی یا به دلیل آسیب یا افزایش وزن بروز می کند.

استئوآرتریت (OA) که گاه به آن آرتریت سایش و پارگی غضروف گفته می شود شایعترین نوع آرتریت است. هنگامی که غضروف صاف بین استخوان ها خراب شود ، مفاصل می توانند دردناک ، متورم و سخت حرکت کنند. آرتروزمی تواند هر مفصل را تحت تأثیر قرار دهد ، اما بیشتر اوقات در دست ، زانو ، لگن ، کمر و گردن رخ می دهد. آرتروزممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد ، اما معمولاً در دهه ۵۰ شروع می شود و بیشتر از آقایان بر زنان تأثیر می گذارد. این بیماری به تدریج شروع می شود و با گذشت زمان بدتر می شود. اما روش هایی برای مدیریت آرتروزبرای جلوگیری یا به حداقل رساندن درد و نگه داشتن موبایل وجود دارد.

انواع درمان آرتروز

علل ایجاد آرتروز

اعتقاد بر این بود كه استئوآرتریت به دلیل از بین رفتن مفاصل به مرور زمان ایجاد شده است. اما دانشمندان اکنون آن را بیماری مفاصل می دانند.

در اینجا مواردی وجود دارد که ممکن است در آرتروزنقش داشته باشد:

سن. خطر ابتلا به آرتروزباعث افزایش پیر شدن افراد می شود زیرا استخوان ها ، ماهیچه ها و مفاصل نیز پیر می شوند.

•     آسیب مفاصل. شکستگی یا پارگی ، می تواند بعد از گذشت سالها به آرتروز منجر شود.
  •    شرایط شغلی افراد. استفاده بیش از حد از مفصل در یک کار یا ورزش می تواند منجر به آرتروزشود.
  •     چاقی و وزن اضافی وزن بیشتری را روی مفصل ایجاد می کند و سلول های چربی باعث التهاب می شوند.
  •     عضلات ضعیف در صورت عدم پشتیبانی کافی ، اتصالات می توانند از موقعیت مناسب خارج شوند.
  •     ژنها افراد دارای اعضای خانواده که دارای آرتروزهستند به احتمال زیاد به آرتروزمبتلا می شوند.
  •     ارتباط جنسیتی. زنان بیشتر از مردان به بیماری آرتروزمبتلا می شوند

چه مفاصلی بیشتر دچار آرتروز می شوند ؟

در اینجا روش هایی وجود دارد که ممکن است آرتروز بر قسمت های مختلف بدن تأثیر بگذارد رایج ترین آن ها شامل :

آرتروز لگن

درد در ناحیه کشاله ران یا باسن و گاهی اوقات در قسمت داخلی زانو یا ران احساس می شود.

آرتروز زانو

درد شدید، شنیدن صدا در هنگام حرکت کردن، دشوار بودن نشستن و برخواستن و …

هرچه آرتروزبدتر شود ، غضروف ممکن است لبه ها و ترک های ناهمواری ایجاد کند. ممکن است استخوان ها سخت شوند ، شکل را تغییر دهند و پررنگ شوند. پس از شکستن غضروف ، به خودی خود رشد نمی کند.

آرتروز چه مشلاتی برای بدن ایجاد می کند ؟

درد ، کاهش تحرک ، عوارض جانبی داروها و سایر عوامل مرتبط با استئوآرتریت می تواند منجر به عوارض منفی سلامتی شود که به طور مستقیم با بیماری مفصل مرتبط نیست.

چه بیماری هایی در ایجاد آرتروز نقش دارد ؟

چاقی ، دیابت و بیماری های قلبی

درد زانو یا لگن ممکن است ورزش را سخت تر کند. این می تواند باعث افزایش یا افزایش وزن شود و منجر به چاقی شود. اضافه وزن یا چاق بودن می تواند منجر به ایجاد کلسترول بالا ، دیابت ، بیماری قلبی و فشار خون بالا شود.

سقوط از بلندی و یا وارد شدن ضربه در یک حادثه

افراد مبتلا به آرتروز ۳۰٪ بیشتر سقوط می کنند و ۲۰٪ بیشتر از افراد بدون آرتروزخطر ابتلا به بیماری دارند. داشتن آرتروزمی تواند عملکرد را کاهش دهد ، عضلات را تضعیف کرده و احتمال سقوط فرد را بیشتر کند. عوارض جانبی داروهای ضد درد مانند سرگیجه نیز می تواند به افتادن منجر شود.

تشخیص آرتروز

تاریخچه پزشکی ، معاینه فیزیکی و آزمایش های آزمایشگاهی به تشخیص آرتروزکمک می کند.

یک پزشک مراقبت های اولیه ممکن است اولین شخصی باشد که در مورد درد مفاصل با آنها صحبت می کنید. پزشک اطلاعات تاریخچه پزشکی ، علائم ، چگونگی تأثیر درد بر فعالیت ها و همچنین مشکلات پزشکی و استفاده از دارو را بررسی خواهد کرد. پزشک مفاصل را نگاه کرده و منتقل می کند.

علائم آرتروز

ویدئو زیر علائم آرتروز زانو می باشد که به طور کامل توسط دکتر خلیل واعظی بیان شده است .

درمان آرتروز

هیچ درمانی برای آرتروزوجود ندارد ، اما داروها ، روشهای غیرمستقیم و وسایل کمکی می توانند به کاهش درد کمک کنند. به عنوان آخرین راه حل ، مفصل آسیب دیده را می توان تعویض نمود .

داروهای موثر در درمان درد آرتروز

داروهای درد و ضد التهاب برای استئوآرتریت به صورت قرص ، شربت ،  کرم در دسترس هستند. این دارو ها اصولا بر اسا مدت زمان ابتلا به آرتروز ، سن شما، میزان درد و … توسط متخصص ارتوپدی تعیین می گردد .

ورزش جهت درمان درد آرتروز

حرکت بخشی اساسی از برنامه درمانی آرتروزاست. انجام ۱۵۰ دقیقه ورزش متوسط ​​و جدی در هفته باید صورت گیرد . یک برنامه ورزشی خوب برای مقابله با درد و سفتی آرتروزچهار بخش دارد:

• تقویت تمرینات باعث ایجاد عضلات در اطراف مفاصل دردناک می شود و به کاهش استرس بر روی آنها کمک می کند.
  • انجام حرکات ورزشی یا کشش محدوده به کاهش سفتی و حرکت مفاصل کمک می کند.
  • تمرینات هوازی یا کاردیو به بهبود استقامت و سطح انرژی و کاهش وزن اضافی کمک می کند.
  • تمرینات تعادل به تقویت عضلات کوچک در اطراف زانو و مچ پا کمک می کند و به جلوگیری از افتادن کمک می کند.
  • قبل از شروع برنامه ورزشی جدید ، با پزشک یا فیزیوتراپی صحبت کنید.

کاهش وزن

وزن بیشتر از آنچه که سالم است ، استرس بیشتری را بر روی باسن ، زانوها ، پا و پشت وارد می کند. کاهش وزن به کاهش درد و متوقف کردن یا کاهش سرعت آسیب مفاصل کمک می کند. هر پوند از دست رفته وزن چهار پوند فشار را بر روی مفاصل پایین بدن از بین می برد.

فیزیوتراپی و دستگاههای کمکی

متخصصین فیزیوتراپی می توانند:

• تمریناتی خاص برای کمک به تثبیت مفاصل و کاهش درد.
  • اطلاعات در مورد درمان های طبیعی و محصولاتی که می توانند درد را کاهش دهند.
  • دستورالعمل آسانتر حرکت و محافظت از مفاصل.
  • پرانتز ، درج کفش یا سایر وسایل کمکی.

عمل جراحي

جراحی مفصل می تواند عملکرد را بهبود بخشد یا جایگزینی مفاصل آسیب دیده را برای ترمیم تحرک و تسکین درد انجام دهد. لگن و زانو مفاصل است که معمولاً تعویض می شود. یک جراح ارتوپدی می تواند بهترین روش را براساس میزان آسیب دیدگی مفصل تعیین کند.

انیمیشن از جراحی تعویض مفصل زانو

مراقبت از خود جهت کنترل درد ایجاد شده

تمرین این عادت ها می تواند باعث کاهش سرعت آرتروزشود ، شما را سالم نگه دارد و تا زمانی که ممکن است عمل جراحی را کنار بگذارید.

وزن سالم خود را حفظ کنید

وزن بیش از حد آرتروزرا بدتر می کند. برای حفظ وزن سالم ، غذای سالم را با ورزش منظم ترکیب کنید.

قند خون را کنترل کنید

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت و آرتروزهستند. برخورداری از سطح بالای گلوکز می تواند غضروف را سفت تر و احتمالاً از بین ببرد. ابتلا به دیابت باعث التهاب می شود و غضروف را نیز تضعیف می کند.

محدوده حرکت را حفظ کنید

حرکت دارو برای مفاصل است. عادت دهید که مفاصل خود را در حین حرکت کامل آنها قرار دهید ، اما فقط تا جایی که باعث درد بیشتر نشود. کشش ، بالا بردن و پایین آوردن پاها از حالت ایستاده یا نشسته ، پیاده روی روزانه و سرگرمی هایی مانند باغبانی می تواند کمک کند. اما به بدن خود گوش فرا دهید و هرگز خیلی سخت نکشید.

جهت مشاهده فیلم آموزشی دکتر خلیل واعظی شما می توانید به گالری فیلم دکتر واعظی و یا آپارات دکتر خلیل واعظی مراجعه نمایید .

از مفاصل محافظت کنید

حتما هنگام انجام ورزش گرم و خنک شوید. اگر ورزش می کنید ، از مفاصل با دنده مناسب محافظت کنید. از بلندترین ، قوی ترین مفاصل خود برای بلند کردن ، فشار دادن ، کشیدن و حمل استفاده کنید. برای جلوگیری از ریزش ، قدم خود را تماشا کنید. استراحت و فعالیت در طول روز.

یک سبک زندگی سالم را انتخاب کنید

خوردن غذای سالم ، سیگار کشیدن ، نوشیدن در اعتدال و خواب خوب به شما کمک می کند تا بهترین احساس خود را داشته باشید.

بهترین متخصص ارتوپدی در تهران

بهترین جراح ارتوپد در تهران