انواع روش های درمان آرتروز

آرتروز یکی از بیماری هایی است که با شنیدن آن همه افراد یاد انواع درد های مفاصل در هنگام پیری می افتند . اما این بیماری می تواند در هر سنی گریبان گیر شود . زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به آرتروز می باشند . دلایل مختلفی ممکن است باعث ایجاد آرتروز شود . اما افراد مبتلا شده چگونه می توانند این بیماری را درمان کنند ؟ در این مطب انواع روش های درمان آرتروز را معرفی می کنیم .

انواع-روش-های-درمان-آرتروز

تشخیص  آرتروز

برای تشخیص آرتروز روش های مختلفی وجود دارد ، اصولا جراح و متخصص ارتوپدی شما در طول معاینه فیزیکی ، مفصل آسیب دیده شما را از نظر حساسیت ، تورم ، قرمزی و انعطاف پذیری بررسی می کند و یا ازتست های تصویربرداری استفاده می نماید .

آزمایشات و تجزیه و تحلیل خون یا مایع مفصل شما می تواند به تأیید تشخیص کمک کند.

داروهایی که می توانند به تسکین علائم استئوآرتریت ، در درجه اول درد کمک کنند .

درمان آرتروز

فیزیوتراپی. یک فیزیوتراپی می تواند تمریناتی را برای تقویت عضلات اطراف مفصل ، نشان دادن انعطاف پذیری و کاهش درد به شما نشان دهد. ورزش ملایم و منظم که خودتان انجام می دهید ، مانند شنا یا پیاده روی ، می تواند به همان اندازه مؤثر باشد.

استفاده از داروهای مسکن ، غضروف ساز و … نیز می تواند درد ناشی ایین مشکل را کمتر کند .

عمل های جراحی و سایر موارد

اگر مشکل شما بیش از حد بزرگ باشد، ممکن است جراح شما از سایر روش ها جهت درمان استفاده کند . از جمله :

آرتروسکوپی

با استفاده از یک دوربین که از طریق یک برش کوچک وارد محل آسیب دیده می شود و ابزاری که از برش دیگر وارد می شود می جراح ارتوپدی شما تواند مشکل ایجاد شده را  مشاهده کرده و سپس اقدام به درمان نماید .

تعویض مفصل

در جراحی تعویض مفصل (آرتروپلاستی) ، جراح شما سطح مفصل آسیب دیده شما را برداشته و آنها را با قطعات پلاستیکی و فلزی جایگزین می کند. خطرات جراحی شامل عفونت و لخته شدن خون است. اتصالات مصنوعی می توانند فرسوده یا از بین بروند و احتمالاً نیاز به تعویض وجود دارد. اما باعث ایجاد حرکت راحت بین مفاصل می شود و همچنین درد و ناراحتی هنگام حرکت را کاهش می دهد .

چه کنیم درد ناشی از آرتروز کمتر شود ؟

درد جدیدی که بعد از ورزش ساعت ها به طول می انجامد احتمالاً به معنای آسیب رساندن بیش از حد آن است ، نه این که باعث صدمه ای شده باشید یا اینکه باید از ورزش خودداری کنید یک یا دو روز دیگر دوباره با سطح شدت کمتری دوباره امتحان کنید.

از دست دادن وزن تحمل وزن اضافی در مفاصل تحمل وزن شما مانند زانو و باسن شما را افزایش می دهد. حتی کاهش وزن جزئی می تواند برخی از فشارها را تسکین داده و درد شما را کاهش دهد. در مورد روشهای سالم کاهش وزن با یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

موارد دیگری که باید امتحان کنید عبارتند از:

هم گرما و هم سرما باعث تسکین درد و تورم در مفصل شما می شود. گرما ، به خصوص گرمای مرطوب ، می تواند به آرامش عضلات و تسکین درد کمک کند. سرماخوردگی می تواند درد عضلانی را بعد از ورزش تسکین دهد و اسپاسم عضلات را کاهش دهد.

وسایل کمکی می توانند به کاهش فشار در مفاصل شما کمک کنند. عصا هنگام راه رفتن باعث کاهش فشار وارد شده به مفصل شما می شود .

درمان زانو درد

بهترین متخصص ارتوپدی در تهران