بهبودی بعد از تعویض مفصل زانو

تعویض کامل زانو

تعویض کامل زانو یک روش جراحی است که به موجب آن مفصل زانو بیمار با ماده مصنوعی جایگزین می شود. زانو مفصل لولا است که حرکت را در نقطه‌ای که ران با پای پایینی ملاقات کند فراهم می کند. همسایه (یا استخوان ران) استخوان بزرگ پای تحتانی (استخوان ران) را در مفصل زانو قطع می کند.

در حین تعویض کامل زانو ، انتهای استخوان استخوان ران ران برداشته شده و با یک پوسته فلزی جایگزین می شود. انتهای استخوان پای پای (استخوان ران) نیز برداشته می شود و با یک قطعه پلاستیکی کانال دار با ساقه فلزی جایگزین می شود. بسته به شرایط قسمت زانو در مفصل زانو ، ممکن است “دکمه” پلاستیکی نیز در زیر سطح زانو اضافه شود. به اجزای مصنوعی یک تعویض کامل زانو ، پروتز گفته می شود.

بهبودی بعد از تعویض مفصل زانو

رباط صلیبی خلفی ، پارچه ای است که به طور معمول هر طرف مفصل زانو را تثبیت می کند به طوری که پای پایینی در رابطه با همسایه نمی تواند به عقب بلغزد. در عمل جراحی تعویض کامل زانو ، این رباط یا با نگه داشتن ، قربانی یا با پست پلی اتیلن جایگزین می شود. هر یک از این طرح های مختلف تعویض کامل زانو مزایا و خطرات خاص خود را دارد.

چه بیمارانی باید تعویض کامل زانو را در نظر بگیرند؟

جراحی تعویض کامل زانو برای بیمارانی در نظر گرفته می شود که مفاصل زانو در اثر آرتریت پیشرونده ، تروما یا سایر بیماریهای مخرب نادرست مفصل آسیب دیده است. شایعترین دلیل تعویض زانو در ایالات متحده ، آرتروز شدید زانو است.

صرف نظر از علت آسیب به مفاصل ، در نتیجه افزایش تدریجی درد و سفتی و کاهش عملکرد روزانه ، بیمار را به سمت تعویض کامل زانو سوق می دهد. تصمیم گیری در مورد اینکه یا تحت عمل جراحی تعویض زانو قرار گیرد یا آسان نیست. قبل از تصمیم گیری در مورد تعویض زانو ، بیماران باید خطرات و مزایای آن را درک کنند.

ارزیابی قبل از تعویض مفصل زانو

قبل از عمل مفاصل مجاور زانوی بیمار (مفصل ران و مچ پا) با دقت ارزیابی می شوند. این مهم برای اطمینان از نتیجه مطلوب و بهبودی از عمل جراحی است. تعویض مفصل زانو که در مجاورت مفصل کاملاً آسیب دیده است ممکن است عملکرد قابل توجهی نداشته باشد زیرا در صورت غیر طبیعی بودن مفصل نزدیک ممکن است دردناک تر شود. علاوه بر این ، تمام داروهایی که بیمار مصرف می کند ، بررسی می شوند. داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومدین) و داروهای ضد التهابی مانند آسپیرین ممکن است قبل از جراحی تعویض زانو تنظیم یا قطع شوند.

آزمایشات معمول خون از عملکرد کبد و کلیه و آزمایش ادرار برای علائم کم خونی ، عفونت یا سوخت و ساز غیر طبیعی ارزیابی می شود. اشعه X قفسه سینه و EKG به منظور حذف بیماری قابل توجه قلب و ریه که ممکن است مانع از جراحی یا بیهوشی شود ، انجام می شود. سرانجام ، اگر وزن بیمار بیش از ۲۰۰ پوند باشد ، جراحی تعویض زانو کمتر می تواند نتیجه طولانی مدت خوبی داشته باشد. وزن بیش از حد بدن به راحتی می تواند زانوی تعویض شده را بیشتر در معرض خطر سست شدن و یا دررفتگی قرار دهد و بهبود را دشوار می کند.

خطر دیگری در بیماران جوان تر دیده می شود که ممکن است تمایل به فعالیت بیشتری داشته باشند ، در نتیجه تروما به مفصل تعویض شده اضافه می شود.

جهت مشاهده فیلم آموزشی دکتر خلیل واعظی شما می توانید به گالری فیلم دکتر واعظی و یا آپارات دکتر خلیل واعظی مراجعه نمایید .

ارزیابی قبل از جراحی تعویض مفصل زانو

بدانید که …

بیماران با تخریب شدید مفصل زانو همراه با درد پیشرونده و عملکرد مختل ممکن است نامزد تعویض کامل زانو شوند.

استئوآرتریت شایعترین دلیل برای عمل جراحی تعویض زانو در ایالات متحده است.

خطرات جراحی تعویض کامل زانو مشخص شده است.

بعد از تعویض کامل زانو ، فیزیوتراپی بخش مهمی از توانبخشی است.

به بیمارانی که مفاصل مصنوعی دارند توصیه می شود قبل ، حین و بعد از هر روش تهاجمی انتخابی (از جمله کارهای دندانپزشکی) ، آنتی بیوتیک مصرف کنند.

در دوره بعد از عمل چه اتفاقی می افتد؟ چه چیزی در بهبودی از عمل جراحی نقش دارد؟

تعویض کامل زانو به طور کلی بین یک و نیم تا سه ساعت زمان عمل نیاز دارد. بعد از عمل ، بیماران به اتاق بهبودی منتقل می شوند ، جایی که اندام های حیاتی اغلب مورد بررسی قرار می گیرند. با تثبیت ، بیماران به اتاق بیمارستان خود برمی گردند.

عبور ادرار در دوره فوری بعد از عمل می تواند دشوار باشد و این بیماری توسط داروهای درد تشدید می شود. یک سوند داخل مجرای ادرار (یک سوند فولی) اجازه می دهد تا ادرار آزاد شود تا بیمار متحرک تر شود.

فیزیوتراپی یک بخش بسیار مهم توانبخشی است و برای نتیجه بهینه نیاز به مشارکت کامل بیمار دارد. بیماران می توانند ۴۸ ساعت بعد از عمل جراحی را شروع کنند. تا حدودی درد ، ناراحتی و سفتی می تواند در روزهای اولیه فیزیوتراپی پیش بینی شود. از بیحرکتی زانو به منظور تثبیت زانو در حالی که تحت فیزیوتراپی ، پیاده روی و خواب قرار می گیرند استفاده می شود. آنها ممکن است تحت راهنمایی پزشک فیزیوتراپی برای بخشهای مختلف فیزیوتراپی حذف شوند.

بیماران با استفاده از واکر و عصا راه رفتن را شروع می کنند. سرانجام ، بیماران یاد می گیرند از پله ها و نمرات بالا و پایین بروند. برای تقویت ماهیچه های ران و گوساله تعدادی تمرین خانگی انجام می شود.

بهترین متخصص ارتوپدی در تهران

بهترین جراح ارتوپد در تهران