بهترین جراح آرتروسکوپی زانو

آرتروسکوپی زانو یک روش جراحی است که به پزشکان اجازه می دهد تا مفصل زانو را بدون ایجاد یک برش بزرگ از طریق پوست و دیگر بافت های نرم، مشاهده کنند. آرتروسکوپی برای تشخیص و درمان طیف گسترده ای از مشکلات زانو استفاده می شود.

دکتر خلیل واعظی

آناتومی زانو

زانو شما بزرگترین مفصل بدن و یکی از پیچیده ترین است. استخوان هایی که زانو را تشکیل می دهند، عبارتند از انتهای پایینی از استخوان ران، قسمت فوقانی تیبیا (شینبون) و پاتلا (زانو).

سایر ساختارهای مهم که باعث ایجاد مفصل زانو می شوند عبارتند از:

غضروف مفصلی

انتهای استخوان ران و ابتدای استخوان ساق پا با غضروف مفصلی پوشیده شده اند. این ماده لغزنده به شما کمک می کند که استخوان های زانو به راحتی در کنار هم بچرخید به راحتی قادر به حرت باشید.

کپسول مفصلی  یا Synovium

مفصل زانو توسط یک پوشش نازک به نام synovium احاطه شده است. این پوشش مایع است که روان کننده غضروف را آزاد می کند و اصطکاک را در طول حرکت کاهش می دهد.

منیزوک دو قطعه گوه شکل دهنده غضروف منسکول به عنوان “جذب شوک” بین بینایی استخوان ران و تیبیا عمل می کنند. از غضروف مفصلی متفاوت است، منیسک سخت و دشوار است برای کمک به تسویه حساب و تثبیت مفصل.

آرتروسکوپی زانو چگونه انجام می شود؟

در طول آرتروسکوپی زانو، جراح شما یک دوربین کوچک، به نام آرتروسکوپ، وارد مفصل زانو اضافه می کند. این دوربین تصاویر را بر روی یک مانیتور ویدئویی نمایش می دهد و جراح شما از این تصاویر برای هدایت ابزارهای کوچک جراحی استفاده می کند.

از آنجا که ابزار آرتروسکوپ و جراحی نازک است، جراح شما می تواند از برش های بسیار کوچک استفاده کند، نه برش های بزرگتر مورد نیاز برای جراحی باز. این نتیجه درد کمتری برای بیماران، سفتی مفصلی کمتری دارد و اغلب زمان لازم برای بازیابی و بازگشت به فعالیت های مورد علاقه را کوتاه می کند.

چه زمانی آرتروسکوپی زانو توصیه می شود؟

پزشک شما ممکن است آرتروسکوپی زانو را پیشنهاد کند اگر وضعیتی دردناک داشته باشید که به درمان غیر جراحی پاسخ نمی دهد. درمان غیر جراحی شامل استراحت، فیزیوتراپی، و دارو یا تزریق است که می تواند التهاب را کاهش دهد.

آرتروسکوپی زانو ممکن است نشانه های دردناک بسیاری از مشکلات را که باعث آسیب به سطوح غضروف و دیگر بافت های نرم اطراف مفصل می شود را از بین ببرد.

روش های آرتروسکوپی زانو

روشهای معمول آرتروسکوپی برای زانو عبارتند از:

حذف یا تعمیر یک منیسک پاره شده

بازسازی یک رباط متقاطع قدامی ریز

حذف بافت سینوویال ملتهب

پیرایش غضروف مفصلی آسیب دیده

حذف قطعات شل از استخوان یا غضروف

درمان مشکلات پاتلا (زانو)

درمان سپسیس زانو (عفونت)

عوارض جانبی آرتروسکوپی زانو

میزان عوارض بعد از عمل جراحی آرتروسکوپی بسیار کم است. اگر عوارض رخ دهد، معمولا کوچک هستند و به راحتی درمان می شوند. مشکلات احتمالی بعد از عمل با آرتروسکوپی زانو عبارتند از :

• لخته شدن خون
  • سختی زانو
  • تجمع خون در زانو

دوران نقاهت

پس از جراحی، شما را به اتاق بازسازی منتقل می کند و باید ظرف ۱ یا ۲ ساعت طبق معاینه و بررسی پزشک ترخیص شوید. بهتر است کسی همراه با شما باشد تا شما  تا منزل رانندگی نکنید.

در حالی که بازیابی آرتروسکوپی زانو سریع تر از بازیابی جراحی باز زانوی سنتی است، پس از بازگشت به خانه، دستورالعمل های دکتر خود را دقیقا دنبال کنید.

مدیریت درد بعد از جراحی آرتروسکوپی زانو

پس از جراحی، شما احساس درد می کنید. این قسمت طبیعی فرایند درمان زانو درد شما است. پزشک و پرستاران برای کاهش درد شما تلاش می کنند تا سریعا بهبود یابند.

داروها اغلب برای تسکین درد کوتاه مدت پس از جراحی تجویز می شوند. بسیاری از انواع داروها برای کمک به کنترل درد، از جمله مواد مخدر، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (داروهای ضد التهابی) و بیحس کننده های موضعی در دسترس هستند. پزشک شما ممکن است ترکیبی از این داروها را برای بهبود تسکین درد استفاده کند.

توانایی حرکت کردن بعد از جراحی آرتروسکوپی زانو

اکثر بیماران بعد از عمل جراحی آرتروسکوپی نیاز به مراقبت دارند. جراح شما به شما می گوید تا زمانی که برای شما مناسب است بتوانید حرکت کنید. اگر سوالی در این مورد دارید، با جراح ارتوپد خود تماس بگیرید.

ورزش توانبخشی بعد از جراحی آرتروسکوپی زانو

شما باید چندین هفته بعد از جراحی خود می توانید به طور منظم ورزش کنید. این حرکت باعث بهبود شرایط شما و تقویت عضلات پا و زانو می شود.

درمانگر فیزیکی با بیمار آرتروسکوپی زانو

کار با یک درمانگر فیزیکی می تواند به شما در بهبود بهترین حالت خود کمک کند.

ورزش های درمانی نقش مهمی را در بهبود عملکرد شما بازی خواهند کرد. برنامه فیزیوتراپی رسمی ممکن است نتیجه نهایی شما را بهبود بخشد.

رانندگی بعد از آرتروسکوپی زانو

در این زمینه حتما متخصص ارتوپد خود صحبت می کنید. به طور معمول، بیماران از ۱ تا ۳ هفته پس از عمل قادر به رانندگی نخواهند بود.

نتیجه گیری

بسیاری از افراد بعد از آرتروسکوپی به فعالیت های کامل و بدون محدودیت خود باز می گردند. بهبودی شما بستگی به نوع و میزان ۀآسیب موجود در زانوی شما دارد .

پس از ۶ تا ۸ هفته یا گاهی اوقات خیلی زودهنگام، تا زمانی که بازسازی رباط نداشته باشید، باید بیشتر فعالیت های فیزیکی خود را بازگردانید. ممکن است نیاز به فعالیت های تاثیر گذار بیشتری برای مدت طولانی داشته باشد.

اگر کار شما شامل کار سنگین باشد، قبل از اینکه بتوانید به کار خود بازگردید، ممکن است نیاز به استراحت طولانی تر داشته باشد. در زمینه فعالیت خود با پزشک مشورت کنید .

برای برخی از افراد، تغییرات شیوه زندگی برای حفاظت از مفصل ضروری است .

گاهی آسیب به زانو شما می تواند به اندازه کافی شدید باشد که نمی تواند به طور کامل با جراحی آرتروسکوپی درمان شود.

توجه داشته باشید که انتخاب بهترین متخصص ارتوپد می تواند تاثیر بسیاری در بهبودی و روند درمان شما داشته باشد. بنابراین در انتخاب پزشک خود بسیار حساس و دقیق باشید .

دو + 20 =