بهترین جراح لگن

جراحی تعویض مفصل لگن

شایع ترین علت درد مزمن و ناتوانی مزمن مفصل است. پوکی استخوان ، آرتریت روماتوئید و  آرتروز شایع ترین اشکال این بیماری است. اما چه کسانی کاندید جراحی تعویض لگن هستند؟ چه دلایل باعث نیاز برای انجام این جراحی می شوند؟

جراحی تعویض مفصل لگن

آناتومی لگن

لگن یکی از بزرگترین مفاصل بدن است. سطوح استخوان لگن با غضروف مفصلی پوشیده شده است ، بافت صافی که انتهای استخوان ها قرار دارد و آنها را قادر می سازد به راحتی حرکت کنند.

یک بافت نازک مفصل لگن را احاطه کرده است. در باسن سالم ، این غشاء مقدار کمی مایعات ایجاد می کند که تقریباً تمام اصطکاک را در حین حرکت لگن از بین می برد.

علل شایع انجام جراحی تعویض مفصل لگن

بیماری آرتروز

این یک نوع ورم مفاصل “سایش و پارگی” است. این بیماری معمولاً در افراد ۵۰ سال و بالاتر و اغلب در افراد با سابقه خانوادگی مشاهده می شود. غضروف که استخوان های لگن را باز می کند ، از بین می رود. سپس استخوان ها در برابر یکدیگر مالیده می شوند و باعث درد و سفتی لگن می شوند. استئوآرتریت همچنین ممکن است ناشی از بی نظمی های ظریف در نحوه رشد لگن در دولگن کودکی باشد.

روماتیسم مفصلی

این یک بیماری خود ایمنی است که در آن غشای سینوویال ملتهب و ضخیم می شود. این التهاب مزمن می تواند به غضروف آسیب برساند و منجر به درد و سفتی شود. آرتریت روماتوئید شایع ترین نوع گروهی از اختلالات است که “آرتریت التهابی” نامیده می شود.

آسیب در یک حادثه

ورم مفاصل پس از سانحه این می تواند آسیب جدی یا شکستگی لگن را دنبال کند. غضروف ممکن است آسیب دیده و با گذشت زمان به درد لگن و سفتی منجر شود.

درمان زانو درد با تعویض مفصل لگن

در یک تعویض کامل مفصل لگن (که به آن آرتروپلاستی مفصل لگن نیز گفته می شود) ، استخوان و غضروف آسیب دیده از بین می رود و با اجزای پروتز جایگزین می شود.

سر استخوان لگن آسیب دیده برداشته شده و با وسیله فلزی جایگزین می شود که در مرکز توخالی استخوان لگن قرار می گیرد.

مراحل قبل از جراحی تعویض مفصل لگن

ارزیابی پزشکی

اگر تصمیم به جراحی تعویض مفصل ران دارید ، جراح ارتوپدی شما ممکن است از شما بخواهد که قبل از عمل جراحی ، معاینه کامل جسمی را توسط جراح  دهید. این مورد برای اطمینان از سالم بودن جراحی و انجام مراحل بهبودی لازم است. بسیاری از بیماران با شرایط پزشکی مزمن مانند بیماری های قلبی ممکن است قبل از عمل نیز توسط متخصص ، چنین متخصص قلب و عروق ارزیابی شود.

آزمایشات

آزمایش های متعددی مانند نمونه خون و MRI و …ممکن است برای کمک به برنامه ریزی جراحی مورد نیاز باشد.

داروها

در مورد داروهایی که مصرف می کنید به جراح ارتوپدی خود بگویید. او یا پزشک مراقبت های اولیه شما را به شما توصیه می کند که کدام داروها را باید مصرف خود متوقف کنید و می توانید قبل از عمل به مصرف آنها ادامه دهید.

کاهش وزن

اگر اضافه وزن دارید ، ممکن است پزشک از شما بخواهد که قبل از عمل مقداری وزن خود را از دست دهید تا استرس روی باسن جدید شما به حداقل برسد و احتمالاً خطرات جراحی را کاهش دهید.

آزمایش ادرار

افرادی که سابقه عفونت ادراری اخیر یا مکرر دارند باید قبل از عمل ارزیابی اورولوژی داشته باشند. مردان مسن با بیماری پروستات قبل از جراحی باید تکمیل درمان لازم را در نظر بگیرند.

کاندیدای جراحی تعویض مفصل لگن

هیچ محدودیتی در سن یا وزن مطلق برای تعویض کامل مفصل لگن وجود ندارد.

توصیه های جراحی مبتنی بر درد و ناتوانی بیمار است نه سن. بیشتر بیمارهایی که تحت تعویض کامل مفصل لگن قرار دارند ۵۰ تا ۸۰ سال سن دارند . تعویض کامل مفصل لگن در هر سنی با موفقیت انجام می شود. اما اصولا این روش زمانی برای یک فرد صورت می گیرد که از طریق سایر روش های درمانی برطرف نشود .

درمان زانو درد

بهترین متخصص ارتوپدی در تهران