بهترین روش درمان آرتروز زانو

آرتروز مفصل زانو یکی از شایع ترین دلایل درد زانو است. انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد که می تواند بر روی مفصل زانو تأثیر بگذارد و بسته به شرایط خاص ایجاد کننده علائم ممکن است درمان متفاوت باشد.

استئوآرتریت شایعترین نوع آرتروز زانو است. این بیماری با پوشیدن مترقی از غضروف در مفصل مشخص می شود. از آنجا که غضروف محافظ از بین می رود ، استخوان در معرض قرار می گیرد ، زانو متورم می شود و فعالیت ها به طور فزاینده ای دردناک می شوند.

آرتریت روماتوئید (RA) ، یک اختلال سیستم ایمنی بدن که بدن به خود و مفاصل حمله می کند ، می تواند بر روی زانوها نیز تأثیر بگذارد.

انواع درمان آرتروز

علائم آرتروز زانو

بسته به نوع آرتریت ، علائم بیماری به تدریج پیشرفت می کند ، زیرا وضعیت شما بدتر می شود ، اما ممکن است ناگهان با آسیب جزئی یا استفاده بیش از حد بدتر شوند.

برخی بیماران قسمتهای طولانی از علائم خفیف را با تغییرات ناگهانی گزارش می کنند که شدت علائم آنها را افزایش می دهد.

شایع ترین علائم آرتریت زانو شامل موارد زیر است:

•     درد هنگام فعالیت
  •     محدود شدن حرکت
  •     سختی مفصل
  •     تورم مفصل
  •    و…

درد با آرتروز زانو معمولاً بعد از فعالیت به خصوص با استفاده بیش از حد از آن بدتر است. سفتی بعد از نشستن برای مدت طولانی شایع است. هرچه آرتروز زانو بدتر شود ، علائم شدیدتر خواهد شد ، به خصوص درد ، که شایع تر می شود. علاوه بر این ، درد با یا بدون فعالیت ممکن است ثابت شود.

علل آرتروز زانو

آرتریت زانو منجر به از بین رفتن غضروف – بافت صافی می شود که مانند یک کوسن عمل می کند در مفصل زانو. عوامل خطر و دلایل آرتروز زانو بسیاری وجود دارد ، از جمله:

در اواخر دهه چهل سالگی خود هستید: به مرور زمان مفاصل از بین می رود .

جنسیت :  استئوآرتریت در زنان شایع تر و شدید است.

اضافه وزن: اضافه وزن باعث افزایش فشار به مفاصل شده و می تواند آسیب مفاصل را بدتر کند. در مقابل ، کاهش وزن تمایل دارد شدت درد ناشی از آرتریت زانو را کاهش دهد.

داشتن والدین یا خواهر و برادر با آرتروز یا التهاب مفاصل ( وراثت )

آسیب دیدگی قبلی زانو مانند منیسک پاره شده ، شکستگی استخوان اطراف مفاصل یا پارگی رباط

جراحی قبلی زانو که در آن غضروف آسیب دیده برداشته شد

داشتن شغلی که از نظر جسمی باعث ایجاد فشار مکرر زانو شود .

مشکلات مربوط به استخوان خارج از غضروف ، لایه استخوانی در زیر غضروف زانو

تشخیص آرتروز زانو

هیچ آزمایش منفردی نمی تواند تشخیص قطعی آرتروز زانو داشته باشد ، بنابراین پزشکان برای رسیدن به این نتیجه از مطالعات تصویربرداری ، تاریخچه پزشکی جامع ، معاینه بدنی و آزمایشات آزمایشگاهی استفاده می کنند.

از آنجا که بسیاری از افراد بالای ۵۰ سال علائم سایش و پارگی را در مفاصل خود نشان می دهند که در اشعه X دیده می شود و هیچ علائمی ندارد ، اشعه X به تنهایی نمی تواند همیشه بهترین تشخیص را ایجاد کند. در عوض ، پزشکان ممکن است از تصویربرداری MRI) ) استفاده کنند ، که می تواند تصاویر دقیقی از استخوان ها ، رباط ها ، تاندون ها و عضلات ارائه دهد. متأسفانه ، MRI ها گران هستند و زمان می برد ، بنابراین پزشکان معمولاً از آنها استفاده نمی کنند مگر اینکه به چیزی شک کنند. به غیر از آرتروز

کار آزمایشگاه در تشخیص یا رد برخی از دلایل درد زانو مانند ورم مفاصل مفید است. آزمایشات آزمایشگاهی ممکن است شامل کار خون و آسپیراسیون زانو باشد ، که شامل مصرف مایعات از مفصل زانو و بررسی آن به دلیل ناهنجاری ها و عفونت است.

درمان آرتروز زانو

بسته به نوع آرتروز ، هدف از درمان ، تسکین درد ، بهبود تحرک و قدرت مفاصل ، کنترل علائم تا حد ممکن و جلوگیری از آسیب بیشتر مفصل است. درمان شایعترین نوع آرتروز زانو (استئوآرتریت) در سه دسته قرار می گیرد: سبک زندگی ، دارو و جراحی.

تغییر سبک زندگی ( درمان آرتروز زانو بدون جراحی )

تعدادی از روش های تغییر شیوه و روش های زندگی وجود دارد که می تواند به شما در مدیریت استئوآرتریت زانو کمک کند.

کاهش وزن

هرچه وزن مفاصل کمتر باشد ، فعالیت های دردناک تری نیز خواهد داشت. کاهش فشار روی مفصل نیز ممکن است به وخیم تر شدن وضعیت شما کمک کند.

محافظت از مفصل

این به معنای استفاده از مفاصل به روش هایی است که باعث عدم استرس آنها می شود. این می تواند شامل تغییراتی در نحوه انجام فعالیتها ، تغییر در نحوه تنظیم فضای شخصی و استفاده از وسایل کم تحرکی باشد. همچنین می توانید با پوشیدن کفش راحت ، از خوردن غذاهای مناسب برای تقویت رشد غضروف و حفظ قدرت استخوان ها ، حرکت در اطراف و عدم نشستن برای مدت طولانی و همچنین استفاده از بریس زانو برای پشتیبانی ، از مفاصل زانو محافظت کنید. همچنین محدود کردن فعالیت های خاص ، بخصوص اگر آنها به مفاصل فشار بیاورند ، ایده خوبی است.

ورزش

اگرچه ممکن است فکر کردن در مورد ورزش هنگام درد درد دشوار به نظر برسد ، اما فعالیت منظم می تواند در مدیریت آرتریت زانو به شما کمک کند. ورزش می تواند قدرت عضلات ساق پا را بهبود بخشد تا آنها بتوانند از زانو بهتر حمایت کنند. پیاده روی یک فعالیت بدنی عالی است ، اما اگر خیلی دردناک است ، تمرین های آبی را در استخر شنا امتحان کنید.

فیزیوتراپی

تقویت عضلات اطراف مفصل زانو ممکن است به کاهش بار زانو کمک کند. جلوگیری از آتروفی ماهیچه ها بخش مهمی از حفظ کاربرد کاربردی زانو است.

داروها

برای درمان آرتروز زانو ممکن است داروهای ضد التهابی تسکین دهنده درد باشد. تزریق prp  و اوزون تراپی از دیگر روش های درمان آرتروز در زانو به شمار می آید .

درمان آرتروز زانو با جراحي

جراحی به طور معمول یک روش درمانی آخر برای آرتریت زانو است. روشهای مختلفی وجود دارد. بعضی از آنها استخوان را ترمیم و حفظ می کنند ، در حالی که برخی دیگر مفصل ها را به طور کامل جایگزین می کنند. انواع جراحی زانو شامل موارد زیر است:

آرتروسکوپی زانو از نظر حداقل تهاجمی است و شامل درمان جراحی با استفاده از آرتروسکوپ (وسیله نوری با دوربین ریز) است که از طریق یک برش کوچک در مفصل قرار می گیرد. در صورت لزوم برش های اضافی ساخته می شوند.

این روش با تشخیص مشکل شروع می شود ، مانند زانو زدگی اشتباه یا منیسک پاره شده. هنگامی که جراح تشخیص داده است ، با ابزارهای کوچک طراحی شده برای گرفتن ، تراشیدن ، برش ، ترمیم و دوخت لنگر این مشکل را ترمیم می کند.

از دیگر روش های درمان آرتروز های بسیار شدید ،  تعویض مفصل زانو می باشد . که در آن مفصل آسیب دیده با مفصل مصنوعی جایگزین می شود .

فیلم جراحی تعویض مفصل زانو

8 − پنج =