بهترین روش درمان کمردرد

کمردرد یکی از مشکلاتی است که تمامی افراد در هر جنس و سنی را ممکن است درگیر کند . در این مطلب انواع روش های درمان کمردرد شرح داده می شود .

آناتومی ستون فقرات

ستون فقرات شما از ۲۴ استخوان به نام مهره ها تشکیل شده است كه در بالای یكدیگر جمع شده اند. این استخوان ها برای ایجاد کانالی که از نخاع محافظت می کند متصل می شوند.

پنج مهره کمر را تشکیل می دهند. به این ناحیه ستون فقرات کمری گفته می شود.

نخاع و اعصاب. این “کابل های الکتریکی” از طریق کانال ستون فقرات پیام های حامل بین مغز و عضلات شما را طی می کنند. ریشه های عصبی از طناب نخاعی از طریق دهانه در مهره ها جدا می شوند.

دیسک های بین مهره ای. در بین مهره های شما دیسک های مهره ای انعطاف پذیر وجود دارد. این دیسک ها صاف و گرد و ضخامت حدود نیم اینچ هستند.

دیسک های بین مهره ای هنگام راه رفتن یا دویدن به عنوان کمک فنر عمل می کنند. آنها از دو مؤلفه تشکیل شده اند:

فیبروز آنولوس. این حلقه بیرونی سخت و قابل انعطاف دیسک است.

هسته پالپوس. این مرکز نرم و ژله مانند دیسک است.

درمان کمردرد

برخی عوامل ممکن است خطر ابتلا به دیسک فتق را افزایش دهد. این شامل:

جنسیت مردان بین ۲۰ تا ۵۰ سال به احتمال زیاد دیسک فتق دارند.

بلند کردن نادرست استفاده از عضلات پشتی به جای پاهایتان برای بلند کردن اجسام سنگین می تواند باعث ایجاد دیسک فتق شود. پیچ خوردگی در هنگام بلند کردن نیز می تواند کمر شما آسیب پذیر باشد. بلند کردن با پاهای شما ، نه پشت شما ، ممکن است از ستون فقرات شما محافظت کند.

اضافه وزن بودن باعث افزایش استرس در دیسک های کمر شما می شود.

فعالیت های تکراری که ستون فقرات شما را متوقف می کند. بسیاری از مشاغل از نظر جسمی خواستارند. بعضی از آنها نیاز به بلند کردن ، کشیدن ، خم شدن یا پیچاندن مداوم دارند. استفاده از تکنیک های بلند کردن و حرکت آسان می تواند به محافظت از کمر شما کمک کند.

رانندگی مکرر. ماندن برای مدت طولانی ، به علاوه لرزش موتور موتور ، می تواند بر ستون فقرات و دیسک شما فشار وارد کند.

شیوه زندگی کم تحرک. ورزش منظم در جلوگیری از بسیاری از شرایط پزشکی از جمله دیسک فتق از اهمیت برخوردار است.

سیگار کشیدن. اعتقاد بر این است که سیگار کشیدن باعث کاهش اکسیژن به دیسک می شود و باعث تخریب سریع تر می شود.

علائم کمردرد

در بیشتر موارد ، کمردرد اولین علامت دیسک فتق است. این درد ممکن است چند روز طول بکشد ، سپس بهبود یابد. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سیاتیک این یک درد شدید ، اغلب تیراندازی است که از باسن پایین پشت یک پا گسترش می یابد. در اثر فشار روی عصب نخاعی ایجاد می شود.

از دست دادن کنترل مثانه یا روده. این بسیار نادر است و ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی به نام سندرم cauda equina باشد. این حالت در اثر فشرده شدن ریشه های عصب نخاعی ایجاد می شود. نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

تشخیص کمردرد

در طی معاینه بدنی ، پزشک معالج کمر شما را از نظر حساسیت معاینه می کند. ممکن است از شما خواسته شود که صاف دراز بکشید و پاهای خود را به موقعیتهای مختلف منتقل کنید تا به تعیین علت درد شما کمک کند.

در بیشتر موارد معاینه فیزیکی و سابقه پزشکی تمام موارد لازم برای تشخیص است. اگر پزشک شما مشکوک به بیماری دیگری است یا باید ببیند که اعصاب به چه عاملی مبتلا هستند ، ممکن است یک یا چند آزمایش زیر را دستور دهد.

تست های تصویربرداری

اشعه ایکس اشعه X ساده دیسک را تشخیص نمی دهد ، اما می توانند دلایل دیگر کمردرد مانند عفونت ، تومور ، مشکلات تراز نخاعی یا استخوان شکسته را تشخیص کنند.

سی تی اسکن. یک اسکنر CT یک سری از پرتوهای ایکس را از جهات مختلف می گیرد و سپس آنها را ترکیب می کند تا تصاویر مقطعی از ستون فقرات شما و ساختارهای اطراف آن ایجاد کند.

MRI از امواج رادیویی و یک میدان مغناطیسی قوی برای ایجاد تصاویری از ساختارهای داخلی بدن استفاده می شود. از این آزمایش می توان برای تأیید محل فتق دیسک و دیدن اعصاب درگیر استفاده کرد.

درمان کمر درد

درمان غیر جراحی

درمان اولیه برای دیسک فتق معمولاً غیر جراحی است. درمان بر روی تسکین درد تمرکز دارد.

درمان غیر جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

باقی مانده. یک تا ۲ روز استراحت در خواب معمولاً به تسکین دردهای کمر و پا کمک می کند. با این حال دیگر از پاهایتان بلند نشوید. وقتی فعالیت خود را از سر گرفتید ، سعی کنید موارد زیر را انجام دهید:

در طول روز استراحت کنید ، اما از نشستن برای مدت طولانی خودداری کنید.

تمام فعالیت های بدنی خود را کند و کنترل کنید ، به خصوص خم شدن به جلو و بلند کردن.

فعالیت های روزانه خود را تغییر دهید تا از حرکاتی که می تواند باعث درد بیشتر شود ، خودداری کنید.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs). داروهایی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می توانند به تسکین درد کمک کنند.

فیزیوتراپی. تمرینات خاص به تقویت عضلات کمر و شکم شما کمک خواهد کرد.

تزریق استروئید اپیدورال. تزریق یک داروی شبیه به کورتیزون به فضای اطراف عصب ممکن است با کاهش التهاب باعث تسکین درد کوتاه مدت شود.

شواهد خوبی وجود دارد که نشان می دهد تزریق اپیدورال می تواند با موفقیت در بسیاری از بیمارانی که به مدت ۶ هفته یا بیشتر از مراقبت های غیر جراحی به آنها کمک نشده است ، درد را تسکین دهد.

ورزش برای درمان کمردرد

درمان جراحی

فقط درصد کمی از بیماران مبتلا به فتق دیسک کمر نیاز به عمل جراحی دارند. عمل جراحی ستون فقرات به طور معمول فقط پس از گذشت دوره ای از درمان غیر جراحی ، علائم دردناک را تسکین نمی دهد ، یا برای بیمارانی که علائم زیر را تجربه می کنند:

•     ضعف عضلانی
    •     راه رفتن مشکل
  •     از دست دادن کنترل مثانه یا روده

میکرودیسکتومی متداول ترین روش مورد استفاده در درمان دیسک فتق تنها میکرودیسکتومی است. این عمل از طریق یک برش کوچک در سطح فتق دیسک انجام می شود و اغلب شامل استفاده از میکروسکوپ است.

قسمت فتق دیسک همراه با هر قطعه اضافی که به عصب نخاعی فشار وارد کند برداشته می شود.

اگر فتق دیسک در بیش از یک سطح وجود داشته باشد ، ممکن است یک روش بزرگتر مورد نیاز باشد.

توانبخشی. پزشک یا یک فیزیوتراپی ممکن است یک برنامه پیاده روی ساده (مثل ۳۰ دقیقه در روز) را به همراه تمرین های خاص برای کمک به بازگرداندن قدرت و انعطاف پذیری در کمر و پاها توصیه کند.

برای کاهش خطر تکرار فتق ، ممکن است از خم شدن ، بلند کردن و پیچ خوردگی در چند هفته اول بعد از عمل منع شوید.

پزشک ممکن است فیزیوتراپی را برای کمک به درد شما پیشنهاد کند. فیزیوتراپی ها می توانند موقعیت ها و تمرین هایی را برای شما نشان دهند که درد دیسک فتق را به حداقل می رساند.

درمان زانو درد

بهترین متخصص ارتوپدی در تهران