جلوگیری از آرتروز زانو

زانو یکی از مفاصل اصلی بدن در اندام تحتانی ما می باشد و بدلیل آن که این مفصل تمام وزن بدن را تحمل می کند و همچنین دارای حرکات مختلف نیز می باشد، دچار آسیب می شود .

یکی از رایج ترین عارضه هایی که ممکن است برای این مفصل رخ دهد، آرتروز زانو می باشد . این بیماری هم در افراد مسن و هم در افراد جوان قابل مشاهده می باشد . بنابراین جلوگیری از آرتروز زانو برای همه مردم در تمامی سنین از اهمیت بالایی برخوردار می باشد .

پیشگیری از آرتروز زانو

بیماری آرتروز زانو چگونه ایجاد می شود؟

همانطور که میدانید، زانو دارای دو قسمت فوقانی و تحتانی می باشد. مابین این دو قسمت یک لایه از غضروف تشکیل شده است که منجر به راحتی در حرکت می شود . به دلیل حرکاتی که در طی روز انجام می دهیم این غضروف دچار ساییدگی می شود و به دنبال آن درد در هنگام حرکت رخ می دهد . به این عارضه آرتروز می گویند .

علائم ابتلا به آرتروز زانو

• مهم ترین علائم در بیماری آرتروز زانو ، درد در مفصل زانو و هنگام حرکت است . این درد با توجه به میزان ابتلا به آرتروز متفاوت است به طوریکه ممکن است گاهی مانع از حرکت فرد شود .
  • سفت شدن مفصل و محدود کردن دامنه حرکتی از دیگر نشانه های آرتروز زانو است .
  • تورم در قسمت مفصل زانو
  • از بین رفتن عضروف بین مفاصل که در تصویر MRI قابل مشاهده است .

علل ابتلا به آرتروز زانو

• احساس گرما در مفصل زانو
  • ایجاد صدا در هنگام حرکت دادن زانو
  • شکستگی در ناحیه زانو
  • بالا رفتن سن
  • وارد شدن آسیب شدید به مفصل زانو
  • عوامل ژنتیکی
  • چاقی و افزایش وزن
  • عدم فعالیت های ورزشی مناسب
  • جنسیت نیز ایجاد آرتروز نقش دارد، به عنوان مثال زنان بالای سن ۴۵ سال بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری می باشند.
  • ورزشکارانی که برخی ورزش های بسیار سنگین انجام می دهند ممکن است در صورت عدم رعایت برخی نکات به این بیماری مبتلا شوند.
  • شغل برخی از افراد نیز در ایجاد آرتروز نقش مهمی دارد .
  • ابتلا به برخی بیماری ها از جمله روماتیسم مفصلی ، احتمال ابتلا به آرتروز را افزایش می دهد .

روش های جلوگیری از آرتروز

• بدن تا ۳۵ سالگی در حال ساخت استخوان می باشد . بعد از ۳۵ سالگی به مروز بدن دچار از دست دادن بافت خود می شود . بنابراین در کودکان و همچنین افراد جوان مصرف کلسیم، ویتامین D حتما استفاده شود .
  • کم کردن وزن در افرادی که دچار چاقی بیش از حد هستند .
  • در هنگام نشستن و برخاستن و یا حتی بلند کردن یک جسم در حالت صحیح قرار بگیرید . از خم کردن زانو بیش از ۱۰۰ درجه اجتناب کنید .
  • اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین باعث پیشگیری از آرتروز زانو می شود.
  • دامنه حرکتی زانو خود را تقویت کنید .
  • اتگز شما ورزش می کنید حتما از زانو بند استفاده نمایید .
  • افرادی که دچار پای پرانتزی هستند، اقدام به درمان این مشکل نمایند.
  • از پوشیدن کفش پاسنه بلند به ویژه در مدت زمان طولانی دوری کنید .

تشخیص آرتروز زانو چگونه است؟

ابتدا یک متخصص ارتوپدی سابقه پزشکی شما را بررسی می نماید و سپس اقدام به معاینه مفصل می کند.  در این مرحله شما باید تمامی علائم اعم از درد، سخی در هنگام نشستن و برخاستن و … را به پزشک خود در میان بگذارید.

پزشک ممکن است از سابقه خانوادگی شما در زمینه این بیماری نیز سوال کند . برای تشخیص گاهی استفاده از تصاویر ام آر آی لازم می باشد .

آزمایش پرتو ایکس جهت بررسی آسیب غضروف و استخوان و … کاربرد دارد .

صحبت های دکتر خلیل واعظی در زمینه تشخیص آرتروز زانو

انواع روش های درمان آرتروز زانو

متخصص ارتوپدی با توجه به میزان آسیب وارد شده به مفصل شما یکی از روش های درمانی ذیر را انتخاب می کند .

روش های غیر جراحی

اصولا برای درمان ابتدا روش های غیر جراحی استفاده می شود و در صورتی که درمان منجر به بهبود وضعیت بیمار نشود ، سایر روش های جراحی مورد استفاده قرار خواهد گرفت . برخی از روش های درمان شامل :

کاهش وزن

اگر دچار اضافه وزن هستید، بهتر است با یک برنامه غذایی و انجام فعالیت های ورزشی وزن خود را در محدوده نرمال قرار دهید، زیرا هرچه وزن بالاتر باشد میزان فشار وارد شده به مفصل نیز افزایش می یابد و درد نیز شدید تر می شود .

استفاده از دارو

برخی از داروها ، مسکن ها و قرص های غضروف جهت جهت درمان و یا کاهش درد در بیماری آرتروز زانو تجویز می شوند .

تزریق PRP و اوزون تراپی

استفاده از پی آر پی و اوزون تراپی می توان عضروف از بین رفته را در مراحل ابتدایی درمان نمود .

زانو بند طبی

استفاده از مواردی همچونز انوبند طبی نیز تاثیر بسیاری در درمان آرتروز زانو دارد .

فیزیوتراپی

اگر شما دچار بیماری آرتروز هستید|، ممکن است متخصص ارتوپدی شما انجام فعالیت فیزیوتراپی را برای شما مناسب بداند .

عمل جراحی زانو

اگر آرتروز به میزان زیادی پیشرفت کرده باشد که با روش های فوق درمان نشود، جراح ارتوپدی شما از روش های جراحی می تواند جهت درمان آرتروز و کنترل درد استفاده نماید .

در این روش که برای مراحل بسیار حاد نمی باشد . جراح با کمترین تهاجم اقدام به جراحی مفصل آسیب دیده می کند . در طی این روش از ابزار آرتروسکوپ استفاده می شود و یک برش جهت وارد شدن دوربین و برش کوچک دیگری جهت وارد کردن ابزار برای ترمیم بافت مورد استفاده قرار می گیرد .

روش استئوتومی

در این روش با تغییر سکل استخوان می توان اقدام به بهبود وضعیت زانو نمود . این روش مناسب برای مواردی است که مشکل در یک قسمت از زانو وجود داشته باشد . این جراحی یک روش درمانی دائمی نمی باشد و نیاز به جراحی های دیگر نیز دارد .

جراحی تعویض مفصل زانو یا همان آرتروپلاستی زانو از روش هایی است که در مرحله بسیار حاد برای بیمار مورد استفاده قرار می گیرد و در طی آن غضروف و مفصل آسیب دیده کامل برداشته شده و مفصل جدید جایگزین می شود . اصولا این روش برای افراد بالای ۵۰ سال مورد استفاده قرار می گیرد. مفصل مصنوعی تا ۲۰ سال ماندگاری داشته و نیازی به تعویض آن نمی باشد .

تاثیر انتخاب جراح ارتوپدی در روند بهبود بیماری

یکی از مواردی که جهت درمان هر گونه مشکل بسیار حائز اهمیت می باشد ، انتخاب یک پزشک خوب و ماهر است . هر چه مهارت پزشک بیشتر باشد، در نتیجه تشخیص دقیق تر، روش درمان درست تر برای بیمار تعیین می شود .  لذا قبل از مراجعه در رابطه با پزشک خود اطلاعات کافی را کسب نمایید .

روش prp چگونه مورد استفاده قرار می گیرد ؟ و برای چه کسانی استفاده می شود ؟

آیا امکان ترکیب اوزون تراپی با PRP برای درمان آرتروز وجود داد ؟

اوزون تراپی چگونه باعث درمان و تسکین درد می شود ؟

نتیجه گیری

از رایج ترین بیماری ها در زمینه مفاصل، بیماری آرتروز می باشد که اصولا در زانو رخ می دهد. این بیماری به علت ساییدگی غضروف مابین مفصل زانو ایجاد می شود .  علل های گوناگونی باعث ابتلا به این بیماری است بنابراین بهتر است قبل از ابتلا از ایجاد آن جلوگیری نماییم . برخی از مواردی که در جلوگیری از ابتلا آرتروز زانو کاربرد دارد ، کاهش وزن، انجام برخی از حرکت های ورزشی برای افزایش دامنه حرکتی، استفاده از ویتامین D و کلسیم طبق نظر جراح ارتوپد و … می باشد . در صورتی که به این بیماری مبتلا شده اید، بهتر است به یک جراح ارتوپدی خوب مراجعه کرده تا بهترین روش درمان آرتروز زانو برای شما مورد استفاده قرار گیرد .

جهت مشاهده ورزش های مناسب برای درمان بیماری های ارتوپدی می توانید به صفحه آپارات دکتر خلیل واعظی مراجعه نمایید .

4 + هفت =