درمان آرتروز آرنج

استئوآرتریت بیشتر بر روی مفاصل که وزن بدن را تحمل می کنند مانند مفصل لگن و زانو تأثیر می گذارد. آرنج به دلیل داشتن سطح مشترک مفصل و رباط های تثبیت کننده قوی یکی از مفاصل کمترین آسیب دیده است. در نتیجه ، مفصل آرنج می تواند نیروهای بزرگی را در سراسر آن تحمل کند و کمتر دچار این مشکل شوند . اما با این وجود در برخی از موارد بیماران با آسیب های شدید در آرنج خود به متخصص ارتوپدی مراجعه می کنند. علت ایجاد این مشکلات چیست ؟ با ادامه مطلب همراه باشید…

درمان آرتروز آرنج

علت ابتلا به آرتروز آرنج

برخی از بیمارانی که به آرتروز آرنج مبتلا می شوند سابقه آسیب دیدگی به آرنج را دارند ، مانند شکستگی که سطح مفصل را درگیر می کند یا دررفتگی آرنج است.

سطح مفصل را نمی توان در سطح پیش بینی خود ترمیم یا بازسازی کرد

آسیب دیدگی به رباط ها که منجر به آسیب آرنج می شود ، می تواند به آرتروز نیز منجر شود ، حتی اگر سطح آرنج آسیب نبیند ، زیرا نیروهای طبیعی در سراسر آرنج تغییر کرده و باعث می شوند مفصل سریعتر فرسوده شود.

در بعضی از بیماران ، هیچ آسیبی به آرنج وارد نمی شود. اگر بیمار خواسته های بیشتری را بر روی مفاصل قرار دهد ، ممکن است منجر به آرتروز آرنج شود. به عنوان مثال ، کوزه های بیس بال حرفه ای خواسته های بسیار بالایی را روی آرنج های پرتاب خود قرار می دهند ، که می تواند منجر به خرابی رباط های تثبیت کننده شود. وقتی این اتفاق بیفتد ، ممکن است نیاز به بازسازی جراحی باشد. نیروهای برشی بالا که در قسمت مشترک قرار گرفته اند می توانند به مدت چند سال به تجزیه غضروف منجر شوند.

بهترین راه برای پیشگیری از آرتروز آرنج جلوگیری از آسیب دیدگی در مفصل است. در صورت بروز آسیب ، مهم است که آن را سریع تشخیص داده و معالجه کنید. افراد درگیر در کارهای سنگین یا فعالیتهای ورزشی باید قدرت عضلانی در اطراف آرنج را حفظ کنند. همیشه از تهویه مناسب و تکنیک استفاده می شود.

علائم آرتروز آرنج

شایع ترین علائم آرتریت آرنج عبارتند از:

• کم شدن دامنه حرکت

هر دو این علائم ممکن است همزمان رخ ندهند. بیماران معمولاً احساس “درد در هنگام حرکت” یا “قفل شدن” در آرنج را اعلام کنند. این در اثر آسیب یا سایش غضروف ایجاد می شود. قفل شدن در اثر ضعف غضروف یا استخوان ایجاد می شود که از مفصل جدا می شوند و در بین سطوح مفصل متحرک به دام می افتند و حرکت را مسدود می کنند.

تورم مفصل نیز ممکن است رخ دهد اما معمولاً در ابتدا این اتفاق نمی افتد. تورم بعداً با پیشرفت بیماری بروز می کند.

در مراحل بعدی آرتروز آرنج ، بیماران ممکن است متوجه بی حسی در انگشت حلقه و انگشت کوچک خود شوند. این می تواند ناشی از تورم آرنج یا محدودیت حرکت در مفصل باشد.

معاینه دکتر

پزشک معمولاً می تواند براساس علائم و اشعه X استاندارد ، استئوآرتریت آرنج را تشخیص دهد. اشعه X تغییرات آرتریت را نشان می دهد. آرتروز آرنج که بدون آسیب قبلی رخ می دهد در مردان بیشتر از خانم ها است. شروع به طور معمول در بیماران ۵۰ سال یا بالاتر اتفاق می افتد ، اما برخی از بیماران می توانند زودتر علائم داشته باشند.

جهت مشاهده فیلم آموزشی دکتر خلیل واعظی شما می توانید به گالری فیلم دکتر واعظی و یا آپارات دکتر خلیل واعظی مراجعه نمایید .

انواع روش های درمان آرتروز آرنج

گزینه های درمانی بستگی به مرحله بیماری ، سابقه قبلی ، آنچه بیمار می خواهد ، وضعیت کلی پزشکی و نتایج اشعه ایکس و سایر آزمایشات بستگی دارد.

درمان غیر جراحی

برای مراحل اولیه آرتروز آرنج ، شایع ترین درمان غیر جراحی است. این شامل داروهای خوراکی برای کاهش یا کاهش درد ، فیزیوتراپی و اصلاح فعالیت است.

درمان آرتروز با جراحی

اگر مداخلات غیر جراحی برای کنترل علائم کافی نباشد ، ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد. تا زمانی که آرتریت در اشعه ایکس دیده می شود ، ساییدگی یا آسیب قابل توجهی به سطوح مفصل وارد شده است. حتی اگر سایش و چرخش استخوان ها شدید باشد ، آرتروسکوپی می تواند یک درمان جراحی با حداقل تهاجم ارائه دهد.

نشان داده شده است كه آرتروسكوپ باعث بهبود علائم و دامنه حركت شده است. این شامل از بین بردن هرگونه قطعات شل استخوان / غضروف یا بافت التهابی / دژنراتیو در مفصل است. همچنین سعی می شود سطوح نامنظم را مرتفع و از بین بردن چرخش استخوان ها را برطرف کند. چندین برش کوچک برای انجام عمل جراحی استفاده می شود. این می تواند به عنوان یک روش سرپایی انجام شود و بهبودی از نظر منطقی سریع است.

اگر سطح مفصل کاملاً فرسوده شده باشد ، بعید به نظر می رسد که چیزی غیر از تعویض مفصل باعث تسکین شود. چندین نوع مختلف از تعویض مفصل آرنج موجود است.

در بیماران مناسب انتخاب شده ، بهبود درد و عملکرد پس از تعویض مفصل می تواند چشمگیر باشد.

برای بیمارانی که خیلی جوان هستند یا خیلی فعال هستند که جایگزینی مفصل دارند ، گزینه های جراحی معقول خوبی نیز وجود دارد. اگر از بین رفتن حرکت علائم اصلی باشد ، جراح می تواند سفتی را آزاد کرده و سطح مفصل را صاف کند. در بعضی مواقع می توان سطح جدیدی را که از بافت بدن خود بیمار ساخته شده است ، ساخت. این روشها می تواند برخی از علائم و عملکرد را بهبود بخشد.

درمان زانو درد

بهترین متخصص ارتوپدی در تهران