درمان روماتیسم

روماتیسم یکی از بیماری های مفصلی شایع است در واقع این بیماری در بین بانوان رواج بیشتری دارد . روش های پیشگیری از ابتلا به روماتیسم چیست ؟ درمان روماتیسم کدام است ؟ با ادامه مطلب همراه باشید .

درمان روماتیسم

روماتیسم یکی بیماری هایی می باشد که استخوان و مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهد . نام دیگر روماتیسم مفصلی آرتریت روماتوئید می باشد .

علائم ایجاد روماتیسم مفصلی

علائم در بیماری روماتیسم به سه دلیل ممکن است ایجاد شده باشد مانند :

دلایل عمومی روماتیسم

یکی از رایج ترین دلایل ابتلا به روماتیسم مفصلی با علائم عمومی مانند ضعف ، درد در عضلات ، احساس خشتگی ، کاهش اشتها بی دلیل و … ایجاد می شود . بیمار ممکن است چندین ماه قبل از ابتلا به روماتیسم مفصلی این علائم را داشته باشد .

علائم مفصلی

غالبا می توان گفت در 30 درصد از مواردی که بیمار به روماتیسم مبتلا می شود دلایلی همچون دردی که به علت فشار یا حرکت به مفصل ایجاد می شود ، تورم در محل مفصل ، ایجاد دردی که موجب لنگیدن بیمار در حین حرکت می شود ، خشک شدن عضلات و …  دارد . بنابراین در صورت مشاهده این علائم به جراح ارتوپد مراجعه نمایید .

علائم غیر مفصلی

علائم غیر مفصلی در بین 40 درصد از بیماران وجود دارد . این موارد شامل برجستگی های بدون درد ، درگیر شدن چرده های اطراف ریه ، درگیر شدن عروق خونی ، آسیب دیدن چشم بیماران ایجاد التهاب در اطراف تاندون ها ، ابتلا به کم خونی ، تب و .. می باشد .

رابطه میان بیماری پوستی و مفصلی

یکی از شایع ترین مفاصل آسیب پذیر به غیر از مفاصل و ستون مهره ها ، پوست می باشد . یکی از رایج ترین علائم روماتیسم پوست می باشد که در اولین مراحل ابتلا به روماتیسم نیز نمایان می شود .

به غیر از پوست مواردی همچون ریه ها ، کلیه ، مغز و برخی دیگر از نقاط بدن نیز در این بیماری درگیر می شوند .

مفاصل آسیب پذیر

یکی از شایع ترین قسمت هایی که دچار روماتیسم می شود مفصل انگشت ، مچ دست و مچ پا می باشد . سایر نقاطی که می تواند در این بیماری دچار آسیب شونمد مانند ران ، شانه ، زانو و سایر مفاصل می باشد .

علائم روماتیسم مفصلی در دست

مچ دست یکی از مفصل هایی است که بیش تر از سایر علائم از خود نشان می دهند .

از علائم رایج مفصل دست می توان به درد ، تورم دست ، خشکی در مفاصل انگشتان دست و … می باشد .

درمان روماتیسم مفصلی

متخصص ارتوپدی ابتدا از دارو درمانی برای درمان این بیماری استفاده می کند . با دارو می توان از افزایش این بیماری پیشگیری نمود . انجام ورزش های مخصوص می تواند کمک بسیاری در روند بهبود این بیناری داشته باشد . همچنین از فیزیوتراپی نیز برای بهبود مشکل استفاده نمود . در صورت جواب ندادن در روش های غیر جراحی می توان از برخی روش های جراحی برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده نمود .

دکتر خلیل واعظی ، جراح و متخصص ارتوپدی در تهران می باشد . جهت دریافت مشاوره از دکتر خلیل واعظی می توانید با شماره 02144742131 تماس حاصل نمایید .

در جراحی برای درمان روماتیسم مفصلی جراح مراحل زیر را انجام می دهد :

•  جراح ارتوپد برجستگی هایی زیر پوست را جدا می کند .
  • استخوان های اضافه را خارج می کند .
  • اگر در تاندون ها پارگی ایجاد شده باشد آن را برطرف می نماید .
  • لایه سینوویال مفصل را خارج می نماید .
  • در صورت آسیب دیدن مفصل ها آنها را به یکدیگر جوش می دهند .
  • در صورت نیاز از تعویض مفصل مانند تعویض مفصل زانو و یا تعویض مفصل لگن استفاده می کند .

تشخیص روماتیسم مفصلی

در بیماری روماتیسم مفصلی یکی از مهمترین نکات تشخیص به موقع بیماری می باشد ، بنابراین در صورت مشاهده علائم این بیماری هرچه سریعتر به متخصص ارتوپد مراجعه نمایید .

برای تشخیص بهتر پزشک می تواند از روش های زیر استفاده نمایند :

• انجام تست پروتئین خاص
  • بررسی بالا بودن تست ESR و CRP
  • بررسی کردن مایع مفصلی برای این کار معمولا از تعداد گلبول سفید استفاده می نمایند .
  • مشاهده علائم با استفاده از عکس رادیولوژی

سایر مقالات دکتر خلیل واعظی