درمان ساییدگی زانو

آیا در ناحیه زانو دچار مشکل شده اید؟ آیا بهتر روش درمان ساییدگی زانو را نمی دانید ؟ با ادامه مطلب همراه باشید تا با توجه به مقاله دکتر خلیل واعطی به تمام سوالات خود پاسخ دهید .

درمان ساییدگی زانو

استئوآرتریت یا ساییدگی زانو

ساییدگی زانو و یا همان آرتروز زانو یکی از رایج ترین دلایل ایجاد درد در ناحیه زانو و سنین بالا می باشد . در این مشکل غضروف دچار آسیب می شود . در این بیماری فرد دچار درد ، تورم ، تغییر شکل زانو و مشکل در حرکت می شود .

دلایل ایجاد ساییدگی زانو

غضروف مفصلی دارای ماده سفید رنگ می باشد که روی استخوان قرار گرفته است ، این ماده نرم و لغزه است و موجب می شود که استخوان ها به راحتی به روی یکدیگر حرکت کنند . دراثر ایجاد ساییدگی زانو به مروز زمان این مایع مفصلی نازک می شود اگر ادامه پیدا کنند ممکن است شیار های روی آن ایجاد شود و در نهایت کامل از بین برود .

بنابراین می توان گفت اولین مشکلی که این بیماری دارد نازک شدن مایع بین مفصلی می باشد که به راحتی با استفاده از رادیوگرافی ساده نیز قابل رویت می باشد .

عوامل مهم در ایجاد ساییدگی زانو

عوامل مهمی و زیادی ممکن است باعث ایجاد ساییدگی زانو ها شود . در ادامه به چند دلیل مهم آن اشاره خواهیم نمود .

وراثت

در برخی افراد بسیار یا افراد خانواده آنها دچار آرتروز زانو شده اند . در نتیجه احتمال گرفتن سایر افراد این خانواده نیز بسیار زیاد می باشد .

افزایش وزن

زانو وزن زیادی از بدن را در هنگام راه رفتن و حتی نشستن تحمل می کند . هرچه وزن زیاد شود در نتیجه میزان فشار وارد شده به زانو نیز افزایش می یابد و در نهایت منجر به ساییدگی زانو می شود .

افزایش سن

یکی از رایج ترین دلایل ابتلا به ساییدگی زانو افزایش سن می باشد . اکثر افراد با افزایش سن دچار این بیماری می شوند .

جنسیت

زنان بالای 50 سال بیشتر در معرض ابتلا به ساییدگی زانو می باشند .

آسیب دیدگی

وارد شدن ضربه به زانو خود می تواند باعث ایجاد مشکل شوند .

فعالیت شغلی خاص

برخی افراد که به دلیل شغل خود دچار مشکل می شوند مانند افرادی که روزانه بالای 3 کیلومتر پیاده روی انجام می دهند  و یا افرادی که اشیاء سنگین بلند می کنند بیشتر دچار بیماری ساییدگی زانو قرار دارند .

مهمترین علامت آرتروز و ساییدگی زانو درد است. در این بیماری درد به آهستگی شروع شده و شدت آن به آرامی افزایش میابد. در ابتدا درد فقط بعد از راه پیمایی های طولانی ایجاد میشود ولی با شدت یافتن بیماری ممکن است با چند قدم راه رفتن هم زانو درد شروع شود.

باید توجه داشته باشید که تشخیص به موقع در درمان ساییدگی زانو تاثیر بسیاری دارد . بنابراین حتما نزد جراح و متخصص ارتوپدی خوب مراجعه نمایید .

دکتر خلیل واعظی ، یکی از بهترین متخصص ارتوپد در تهران می باشد . جهت دریافت مشاوره از دکتر واعظی با شماره 0214٤٧٢٣٤٥٥  تماس حاصل نمایید .

علائم ابتلا به ساییدگی زانو

پرانتزی شدن پا

احساس درد در هنگام راه رفتن و یا بالا رفتن از پله

تورم در ناحیه زانو

سفت شدن مایع مفصلی که باعث می شود زانو خم نگردد .

مراحل تشخیص ساییدگی زانو

متخصص ارتوپدی ابتدا باید بیمار را معاینه کند و دامنه حرکت بیمار را بررسی نماید . همچنین برای تشخیص می تواند بیمار را برای تصویربرداری بفرستد و عکس را مشاهده کرده و با استفاده از آنها تخشیص دهد .

روش درمان ساییدگی زانو

درمان های مختلفی برای ساییدگی زانو وجود دارد . باتوجه به نوع مشکل بیمار جراح ارتوپدی ابتدا روش های غیر جراحی را برای بیمار در نظر می گیرد مانند انجام ورزش های خاص ، استفاده از فیزیوتراپی ، دارو درمانی و … در صورت نیجه ندادن این روش ها و شدید بودن میزان درد بیمار ، از روش های جراحی مانند تعویض مفصل زانو ، استئوتومی زانو و یا آرتروسکوپی زانو استفاده می کند .

تغییر در سبک زندگیبرای کاهش درد بسیار موثر می باشد . به طور مثال کاهش وزن ، انجام فعالیت های مناسب ، درست شنستن و … تاثیر کلی برای کاهش درد دارد .

برای افرادی که دچار مشکل شدید هستند استفاده از کفش های مخصوص و عصا و مواردی مانند این ها بسیار موثر می باشد .

سایر مقالات دکتر خلیل واعظی

تعویض مفصل ران