درمان پای پرانتزی

یکی از مشکلات ارتوپدی ایجاد فاصله بین زانو ها در هنگام ایستادن می باشد . مشکلات ایجاد شده در پای پرانتزی چیست ؟  درمان پای پرانتزی قطعی می باشد ؟ با ادامه مطلب همراه باشید .

پای پرانتزی

گاهی اوقات در هنگام ایستاده بین زانو ها فاصله ایجاد می شود . فاصله بین زانو ها به هیچ عنوان طبیعی نبوده و افرادی که دچار این مشکل هستند به بیماری پای پرانتزی مبتلا شده اند . پای پرانتزی در واقع همان تغییر شکل دادن استخوان و یا مفصل می باشد . در بیماری پای پرانتزی زاویه مفصل زانو کاهش می یابد .

در پای پرانتزی هنگامی که مچ پا به هم نزدیک شوند ، زانو ها از یکدیگر فاصله می گیرند . از این فاصله بین از جد باشد باید برای معاینه به متخصص ارتوپد مراجعه نمود .

مراحل تشخیص پای پرانتزی

برای تشخیص ابتدا می توان از معاینات ساده استفاده نمود . گاهی نیاز به انجام عکسبرداری از پای بیمار می باشد . از تصویر برداری برای تشخیص دقیق بیماری استفاده می شود . کودکان بالای دو سال برای تشخیص بهتر است از روش تصویربرداری اشعه ایکش استفاده نمایند . اگر نتیجه آن نرمی استخوان نشان داده شود نیاز به انجام آزمایش خون نیز می باشد .

علائم و نشانه های بیماری پای پرانتزی

از دلایل رایج پای پرانتزی می توان به راه رفتن غیر عادی اشاره نمود . در بیماری که به این بیماری مبتلا هستند ساق پا دچار خمیدگی شده و در هنگام ایستادن نیز مشخص می باشد . این بیماری ممکن است در کودکان نیز رخ دهد . بنابراین در صوت احساس مشکل در پای کودک خود بهتر است به پزشک مراجعه نمایید .

بیماری پای پرانتزی ممکن است در کودکان دردی به همره نداشته باشد ولی در صورت عدم درمان در بزرگسالی موجب درد و مشکل می شود . دلیل درد و ایجاد ناراحتی در بیماری پای پرانتزی ایجاد فشار بیش از به علت خمیدگی ساق پا در قسمت هایی مانند لگن ، زانو ، مچ می باشد .

دلایل ایجاد پای پرانتزی

هنگامی که یک نوزاد به دنیا می آید پایی پرانتزی دارد . این عارضه برای نوزادان طبیعی بوده و نگران کننده نمی باشد . افرادی که 2 زانو آنها مشکل پرانتزی دارد و یا یک زانو انها خمیده است ممکن است در آینده به این عارضه دچار شوند . تشخیص این بیماری در کودکان زیر 2 سال ممکن است بسیار دشوار باشد . در صورتی که خمیدگی در ناحیه ساق پا بالای 2 سال ادامه داشته باشد باید به متخصص ارتوپد برای معاینه مراجعه نمایید .

دکتر خلیل واعظی یکی از بهترین جراح ارتوپد در تهران می باشد . جهت دریافت مشاوره از دکتر واعظی با شماره 02188280422 تماس حاصل نمایید .

عوارض پای پرانتزی

یکی از مهم ترین عوارض پای پرانتزی ایجاد بیماری آرتروز در سنین پایین می باشد .

به علت فشار بیش از حدی که در این بیماری ایجاد می شود ،  ممکن است موجب التهاب مفصل گردد .

باعث ایجاد مشکل در هنگام رفتن می شود .

درمان پای پرانتزی

اگر بیماری پای پرانتزی در سنین پایین تشخیص داده وشد می توان به روش های غیر جراحی اقدام به درمان آن نمود . انجام فعالیت های ورزشی یکی از روش درمان پای پرانتزی نمی باشد . در صورتی که کودک بالای 4 سال باشد و روش های غیرجراحی برای درمان آن جواب ندهداز روش های جراحی استفاده می شود . در ادامه برخی مراحل درمان پای پرانتزی را توضیح خواهید داد :

انجام فیزیوتراپی

فیزیوتراپی ، انجام ورزش های مخصوص و … می تواند تاثیر خوبی در درمان پای پرانتزی داشته باشند .

استفاده از پریس های مخصوص

این روش برای سنین پایین مناسب است . این روش با گدشت زمان باعث کاهش انحراف پا می شوند .

استفاده از کفش طبی

یکی از مواردی که برای درمان این بیماری طراحی شده است . استفاده از کفش های مخصوص می باشد . این کفش ها با ضخامتی که در قسمت های بیرونی دارند اعث کاهش درد ، بهبود شرایط ، ایجاد تعادل برای بیمار می شوند .

عمل جراحی

در صورتی که با روش های غیر جراحی بیماری زانو پرانتزی درمان نشود و یا سن بیمار بالا باشد از روش های جراحی برای رفع این مشکل استفاده می شود .

سایر مقالات دکتر خلیل واعظی

تعویض مفصل ران