درمان کمردرد

کمردرد، دردی است که در قسمت کمر، باسن یا ران ها احساس می شود . کمردرد یک مشکل شایع می باشد .

چه عواملی موجب کمردرد می شود ؟

کمردرد معمولا به دلیل کشیدگی عضلات کمر ایجاد می شود . اگر دچار کشیدگی عضلات کمر شوید، حرکت کردن، راه رفتن، خم شدن یا چرخیدن شما هم دچار اشکال می شود .

درمان کمردرد

دلیل دیگر کمردرد بیرون زدگی دیسک است. دیسک کمر در ستون فقرات همانند یک بالشتک عمل کرده و یک عامل محافظت کننده است. زمانی که بیرون زدگی دیسک وجود دارد، یا فتق دیسک ایجاد می شود، ممکن است اعصاب تحریک شوند. این وضعیت می تواند سبب دردی که به دلیل التهاب اعصاب ایجاد شده باشد درد سیاتیک خوانده می شود . و باید برای درمان سیاتیک اقدام نمایید .

گاهی کمردرد به دلیل عفونت، سرطان یا سایر بیماری ها ایجاد می شود که البته این حالت نادر است .

چه افرادی به کمردرد مبتلا می شوند ؟

از هر چهار نفر، سه نفر در دورهاییی از زندگی خود دچار کمردرد می شوند . ممکن است افراد به دلیل کشیدگی، ه دنبال بلند کردن اشیای سنگین و یا چرخیدن نامناسب کمر، دچار کمردرد شوند.

افراد اغلب در زمانی که در حال ورزش کردن، جابه جا کردن مبلمان یا باغبانی هستند، دچار کمردرد می شوند . این حالت همچنین ممکن است هنگام کار نیز رخ دهد .

کمردرد چقدر طول می کشد ؟

بسیاری از افراد به تدریج در مدت چند هفته شروع به بهتر شدن می کنند . تقریبا همه افراد در مدت 6 الی 8 هفته کاملا بهبود می یابند .

پزشک چگونه علل ایجاد کمردرد را پیدا می کند ؟

پزشک از شما سوالاتی در مورد کمردردتان می پرسد و شما را معاینه می کند . بسیاری از افراد نیازی به انجام عکس رادیدلوژی یا سایر اسکن ها ندارند. پزشک تصمیم می گیرد که بعد از معاینه آیا نیاز به عکسبرداری هست یا خیر.

آیا استراحت کمک می کند ؟

ممکن است بین 1 الی 2 روز نیاز به استراحت در بستر داشته باشید، اما استراحت زیاد می تواند مانع از بهتر شدن شما شود.برخی افراد نگران هستند که ادامه فعالیت سبب تشدید کمردرد آنها شود. بازگشت به فعالیت های  معمول ممکن است در ابتدا باعث تشدید درد یا ناراحت کننده باشد. اما این فعالیت سبب هیچگونه صدمه ای نمی شود . ممکن است قبل از اینکه به انجام فعالیت های طبیعی روزمره تان بازگردید ، سعی کنید نرمش یا یوگا انجام دهید .

جهت دریافت مشاوره از دکتر خلیل واعظی با شماره 02188280422 تماس حاصل نمایید
همچنین برای مشاهده تمرین های مناسب در زمینه درمان بیماری های ارتوپدی پیج اینستاگرام دکتر خلیل واعظی را همراهی کنید .
</p

برای کمک به تسکین درد چه کارهایی باید انجام شود ؟

سعی نکیند کاهایی را انجام دهید که سبب تشدید دردتان شود، مانند نشستن به مدت طولانی، بلند کردن اجسام سنگین یا خم شدن یا چرخیدن.

تا جایی که می توانید فعالیت های معمول زندگی خود را ادامه دهید، ورزش آرام مانند پیاتده روی به بوبود سریع تر شما کمک می کند .

برخی از داروهای بدون نسخه می تواند به بهتر شدن یا تورم کمک کند. این داروها شامل ایپوپروفن، ناپروکسن، استامینوفن هستند . همچنین پزشک شما ممکن است داروهایی را برای کمک به بهبود درد یا اسپاسم عضلات تجویز کند.

سعی کنید از کمپرس گرم یا دوش آب گرم استفاده کنید .

پزشک شکا می تواند برای تسکین درد و تقویت عضلات کمر شما ورزش های سبکی توصیه کند.

فیزیوتراپی، ماساژدرمانی یا کایروپراکنیک ممکن است به شما کمک کند تا دردتان بهتر شده و احساس بهتری داشته باشید .

علت ایجاد کمردرد

چه زمانی توانم به کار باز گردم؟

پزشک به شما می گوید که چه زمانی می توانید به کار خود بازگردید. بسیار مهم است که حتما به فعالیت های روزمره زندگی خود بازگردید. اما اگر کارتان طوری است که نیاز است برای مدت طولانی بنشینید یا فعالیت های زیادی انجام دهید، ممکن است تا مدتی نیاز به تغییراتی در محیط کار داشته باشید .

چگونه می توانیم از  بروز کمردرد جلوگیری کنیم؟

شما می توانید با انجام فیزیوتراپی، ورزش کردن و انجام فعالیت های کششی از بروز کمردرد جلوگیری کنید. استفاده از برخی کمربندهای حمایتی می تواند از بروز کمردرد جلوگیری کند .

به طور منظم ورزش کنید و اگر دچار اضافه وزن هستید، وزن خود را کاهش دهید . عدم تحرک می تواند منجر به کمردرد شود . انجام ورزش های منظم مانند پیاده روی، شنا یا دوچرخه سواری برای کمردرد بسیار مفید است. این فعالیت ها نسبت به نشستن و ایستادن، فشار کمتری روی کمر وارد می کنند .

از بلند کردن اجسام سنگین در حالت خم شده به جلو بپرهیزید.روی زانوها و پاها خم شوید و سپس اشیا ا نزدیک به بدن خود نگهدارید. هنگام بلند کردن اشیا کمرتان را خم نکنید.

در صورتی که مجبور هستید برای مدت ط.لانی روی صندلی بنشینید یا رانندگی کنید وقفه هایی برای استراحت در نظر بگیرید.

از کجا متوجه شویم که کمردرد جدی داریم ؟

شما باید بلافاصله به دبنال مراقبت های پزشکی باشید اگر :

بالای 50 سال دارید .

درد به دلیل صدماتی نظیر افتادن یا تصادف ایجاد شده است.

به دلیل درد در خوابیدن دچار مشکل شده اید.

دچار کاهش وزن ناخواسته شده اید یا تب، و لرز یا سابقه سرطان دارید.

در  صورتی که در کنترل ادرار و مدفوع خود دچار مشکل شده اید .

اگر درد به طرف پایین و سمت زیر زانو تیر می کشد یا اگر ران، ساق یا پا دچار بی حسی شده است، به پزشک خود اصلاع دهید. در صورتی که درد بعد از 2 الی 3 روز درمان بهتر نشد، حتما به پزشک مراجعه نمایید .

دکتر خلیل واعظی