در رفتگی مفصل زانو

یکی از مواردی که ممکن است برای کودکان و حتی بزرگسالان رخ دهد ، در رفتگی مفصل زانو می باشد . اما علائم در رفتگی مفصل زانو چه چیزی می باشد ؟ در رفتگی در زانو به عواملی بستگی دارد ؟ با ادامه مطلب همراه باشید .

در رفتگی مفصل زانو

در رفتگی زانو

در در رفتگی زانو ممکن است یا مفصل زانو دچار آسیب شود و یا در رفتگی در کشکک زانو باشد . در رفتگی های ایجاد شده بسیار خطرناک می باشند و باید به سرعت اقدام به درمان آنها نمود در غیر این صورت ممکن است خطرات جبران ناپذیر داشته باشند .

دلایل ایجاد در رفتگی مفصل زانو

در رفتگی مفصل زانو ممکن است به دلیل تصادف ، وارد شدن ضربه شدید ، افتادن از ارتفاع و … ایجاد شود .

علائم ایجاد در رفتگی مفصل زانو

ایجاد درد شدید

ایجاد درد شدید بعد از در رفتگی مفصل زانو یکی از رایج ترین موارد که به محض ورود آسیب ایجاد می شود . در این صورت بیمار سعی می کند که زانوی خود را حرکت دهد که کار اشتباهی می باشد . این دردتا زمانی که جااندازی صورت نگرفته باشد ادامه خواهد داشت . در برخی موارد ممکن است تا مدتی بعد از جا انداختن مفصل نیز درد احساس شود .

ایجاد تورم و کبودی

ناحیه آسیب دیده بزرگ می شود و به علت فشار وارد شده و در صورتی که زیر پوست خون جمع شود باعث قرمزی و یا کبود شدن مفصل زانو آسیب دیده می گردد .

عدم توانایی در حرکت

به علت آسیب وارد ده با زانو درد شدیدی هنگام حرکت احساس می شود . گاهی نیز ممکن است این درد به حدی باشد که بیمار کاملا توانایی حرکت نداشته باشد .

ایجاد ناپایداری در زانو

یکی از مواردی که در هنگام آسیب زانو ایجادمی شود این است که در هنگام راه رفتن و یا وایسادن زانو شخص یا قفل می کند و یا خالی می شود و در هر دو صورت نمی تواند حرکت کند . البته این ناپایداری در زانو بعد از درمان برطرف می شود .

تغییر شکل زانو

یکی از مواردی که بعد از وارد شدن آسیب ممکن است رخ دهد شکل زانو دچار تغییرات شده و کاملا بد شکل می شود .

گاهی نیز ممکن است باعث ایجاد آسیب به عصب شود . بنابراین متخصص ارتوپد به بررسی عروق و اعصاب نیز می پردازد .

تشخیص در رفتگی مفصل زانو

برای تشخیص می توان از تصویر برداری  ، رادیوگرافی استفاده نمود . برای تشخیص آسیب وارد شده به عروق و اعصاب جراح ارتوپد از آنژیوگرافی می تواند استفاده کند .

توجه داشته باشید که جراح ارتوپدی ماهر در انجام این کار بسیار تاثیر دارد . بنابراین بهتراست نزد متخصص ارتوپد خوب مراجعه شود تا خطای احتمالی که به علت عدم تجربه جراح ممکن است رخ دهد کاهش یابد .

دکتر خلیل واعظی ، یکی از بهترین جراح و متخصص ارتوپد در تهران می باشد . جهت در یافت مشاوره از دکتر واعظی با شماره 02144742131 تماس حاصل نمایید .

درمان در رفتگی مفصل زانو

باید توجه داشت که در صورت در رفتگی مفصل زانو باید هر چه سریع تر جااندازی نمود . در اکثر اوقات می توان بدون استفاده از بیهوشی و بی حسی این کار را انجام داد .

گاهی ممکن است به علت گیر افتادن بافت ها ما بین قطعات جااندازی با موفقیت انجام نشود . در این صورت نیاز به جراحی مفصل زانو می شود .

بعد از جااندازی مفصل زانو باید مدتی بیمار بی حرکت بماند .

پرایس

یکی از روش های مورد استفاده در درمان در رفتگی مفصل زانو استفاده از فشار ، یخ  و یا استراحت می باشد .

حفاظت از زانو

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه شود محافظت کردن از محل آسیب دیده می باشد تا از بروز مشکلات دیگر جلوگیری شود .

دارو درمانی

یکی از بهترین نکات در مراحل درمان استفاده از دارو درمانی می باشد .

فیزیوتراپی

برای درمان بهتر متخصص ارتوپد بین چند هفته تا ماه با توجه به شرایط بیمار فیزیوتراپی را پیشنهاد می کند . ابن کار برای بهبود وضعیت بعد از جا اندازی زانو باید از فیزیوتراپی استفاده شود تا حرکت بیمار با مرور زمان بهتر شده و تاثیر درمان نیز بیشتر شود .

سایر مقالات دکتر خلیل واعظی

تعویض مفصل ران