روماتیسم مفصلی

یکی از بیماری هایی که مفصل ها را درگیر می کند و انواع مختلفی دارد، روماتیسم مفصلی می باشد . حتما تا کنون اسم این بیماری را شنیده اید، اما این بیماری چگونه به بدن ما آسیب می رساند؟ علائم شایع این بیماری چیست ؟

روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی ویا همان آرتریت روماتوئید یکی از بیماری های مزمن می باشد . طبق تحقیقات انجام شده، این بیماری در بین زنان شایع تر می باشد . این بیماری ممکن است در تمام سنین رخ دهد ولی بیشتر در بین سن 30 تا 50 سالگی رخ می دهد .

روماتیسم مفصلی در سیستم ایمنی هم اختلال ایجاد می کند . به همین علت جزء بیماری های خود ایمنی به شمار می آید . اگر این بیماری کنترل نشود ممکن است سایر مشکلات برای بدن ایجاد کند، از جمله مشکلات ریوی، فشار خون، مشکل قلب و عروقی و … .

لازم به ذکر است که این بیماری در 75 درصد از موارد بهبود می یابد .

علائم و نشانه های روماتیسم مفصلی

تب خفیف

وجود برآمدگی در زیر پوست

ایجاد خشکی در مفصل ها

تورم در مفصل

ایجاد قرمزی و یا کبودی

درد در مفصل

عوارض احتمالی بیماری روماتیسم مفصلی

این بیماری می تواند مشکلات بسیاری برای فرد به همراه داشته باشد، برخی از عوارض این بیماری شامل:

اختلال بینایی

کم خونی

تغییر در مفاصل

و …

شایع ترین مفاصل آسیب پذیر

یکی از شایع ترین قسمت هایی که دچار روماتیسم می شود مفصل انگشت ، مچ دست و مچ پا می باشد . سایر نقاطی که می تواند در این بیماری دچار آسیب شونمد مانند ران ، شانه ، زانو و … می باشد .

تشخیص روماتیسم مفصلی

در بیماری روماتیسم مفصلی یکی از مهمترین نکات تشخیص به موقع بیماری می باشد ، بنابراین در صورت مشاهده علائم این بیماری هرچه سریعتر به متخصص ارتوپد مراجعه نمایید .

برای تشخیص بهتر پزشک می تواند از روش های زیر استفاده نمایند :

انجام تست پروتئین خاص

بررسی بالا بودن تست ESR و CRP

بررسی کردن مایع مفصلی برای این کار معمولا از تعداد گلبول سفید استفاده می نمایند .

مشاهده علائم با استفاده از عکس رادیولوژی

درمان روماتیسم مفصلی

متخصص ارتوپدی ابتدا از دارو درمانی برای درمان این بیماری استفاده می کند . با دارو می توان از افزایش این بیماری پیشگیری نمود . انجام ورزش های مخصوص می تواند کمک بسیاری در روند بهبود این بیماری داشته باشد . بنابراین فیزیوتراپی نیز کمک بسیاری در روند بهبود این بیماری به همراه دارد . در صورت جواب ندادن در روش های غیر جراحی می توان از برخی روش های جراحی برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده نمود .

در جراحی برای درمان روماتیسم مفصلی جراح مراحل زیر را انجام می دهد :

جراح ارتوپد برجستگی هایی زیر پوست را جدا می کند .

استخوان های اضافه را خارج می کند .

اگر در تاندون ها پارگی ایجاد شده باشد آن را برطرف می نماید .

لایه سینوویال مفصل را خارج می نماید .

در صورت آسیب دیدن مفصل ها آنها را به یکدیگر جوش می دهند .

در صورت نیاز از تعویض مفصل مانند تعویض مفصل زانو و یا تعویض مفصل لگن استفاده می کند .

انتخاب بهترین جراح ارتوپد بهترین کمک را در بهبود روند درمان به همراه دارد . بنابراین در انتخاب پزشک خود نهایت دقت را داشته باشید .

جهت دریافت مشاوره از دکتر خلیل واعظی با شماره 02188280422 تماس حاصل نمایید
همچنین برای مشاهده تمرین های مناسب در زمینه درمان بیماری های ارتوپدی پیج اینستاگرام دکتر خلیل واعظی را همراهی کنید .
</p

دکتر خلیل واعظی