نرمی کشکک زانو

یکی از بیماری های مفصلی که بیشتر در بین نوجوانان و جوانان رایج می باشد ، نرمی کشکک زانو است . ممکن است سوال ایجاد شود که دلایل ایجاد نرمی کشکک زانو در نوجوانان چیست ؟ آیا درمان قطعی برای بیماری نرمی کشکک زانو وجود دارد ؟ با ادامه مطلب همراه باشید .

نرمی کشکک زانو

نام دیگر بیماری نرمی کشکک زانو کندرومالاسی می باشد که در واقع یکی از عوامل ایجاد درد در قسمت جلو زانو است . در این بیماری غضروف های زیر کشکک زاو به وطور غیر عادی نرم می شوند . نرمی کشکک زانو یکی از بیماری هایی می باشد که در سنین 10 الی 25 سال بسیار شایع تر بوده و اکثرا افرادی که ورزش هایی همچون فوتبال ، والیبال ، قایق رانی و … انجام می دهند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری نرمی کشکک  قرار دارند .

دلایل ایجاد نرمی کشکک زانو

دلایل متفاوتی برای اختلال و صدمه مفصلی وجود دارد .  اصولا این بیماری به علت وارد شدن صدمه به زانو ، از بین رفتن عضلات ، استفاده بیش از حد از زانو و … ایجاد می شود . برخی از دلایل مهم ابتلا به نرمی کشکک زانو :

• تروما و یا همان ضربه دیدن زانو یکی از دلایل ابتلا به نرمی کشکک زانو می باشد .
  • آرتریت زانو نیز یکی از دلایل ایجاد نرمی کشکک زانو می باشد .
  • در صورتی که بیش از حد از مفصل زانو استفاده شود .
  • شکستگی و یا در رفتگی در ناحیه کشکک زانو
  • عدم تعادل بین عضلات اطراف زانو
  • وارد شدن صدمه مینیسک
  • ایجاد عفونت در زانو
  • وجود خونریزی های زیاد در ناحیه زانو

بیشتر چه افرادی به نرمی کشکک زانو مبتلا می شوند ؟

همانطور که اشاره شد ، ابتلا به نرمی کشکک زانو در بین نوجوانان و جوانان بیشتر از سایر رده های سنی رایج می باشد . به ویژه افرادی که ورزش هایی مانند دو میدانی ، فوتبال ، اسکی ، دوچرخه سواری را انجام می دهند . همچننین افرادی که شغل هایی مانند کاشی کاری ،قالی بافی و .. دارند نیز بیشتر در معرض این بیماری هستند . به دلیل اینکه این افراد بیشتر از بقیه بروی زانوی خود فشار وارد می کنند و این کار موجب خرابی و از بین رفتن غضروف ها شده ، در نتیجه فرد به نرمی کشکک زانو مبتلا می شود .

علائم بیماری نرمی کشکک زانو

• یکی از رایج ترین دلایل نرمی کشکک زانو احساس درد هنگام نشستن ، دویدن ، هنگام بالا و پایین رفتن از پله و … می باشد .
  • خالی کردن زانو در هنگام حرکت نیز می تواند از علائم ابتلایی نرمی کشکک زانو باشد .
  • احساس ساییدگی در قسمت زانو ها نیز موجب نرمی کشکک زانو می گردد .
  • گاهی هنگام حرکت بیمار احساس می کند چیزی در مفصل زانو خود وجود دارد .
  • وجود تورم در ناحیه زانو مخصوص جلوی پا
  • ایجاد درد در هنگام نشستن های طولانی مدت
  • درصورتی که هنگام حرکت بیمار دچار محدودیت شود .

تشخیص نرمی کشکک زانو

برای معاینه نرمی کشکک زانو ، پزشک ابتلا نواحی مختلفی از زانو را فشار می دهد و همچنین می تواند در جهت های متفاوتی پای بیمار را حرکت دهد . همچنین می تواند از تصویر برداری هایی مانند رادیوگرافی ، سی تی اسکن ، ام آر آی نیز استفاده نماید .

تشخیص دقیق و به موقع برای درمان نرمی کشکک زانو بسیار موثر می باشد . بنابراین بهتر است به جراح ارتوپدی ماهر مراجعه نمایید .دکتر خلیل واعظی یکی از بهترین جراح ارتوپد در تهران می باشد . جهت دریافت مشاوره در زمینه بیماری های مفصلی می توانید با شماره ٤٤٧٤٢١٣١ تماس حاصل نمایید .

درمان نرمی کشکک زانو

برای درمان نرمی کشکک زانو بهتر است ابتدا این بیماری به طور دقیق تشخیص داده شود .  از روش های درمان برای نرمی کشکک زانو مانند :

دارو درمانی

برای درمان نرمی کشکک زانو ابتدا پزشک از داروهای مسکن برای این کار استفاده می نماید . در صورت نتیجه نگرفتن از این دارو ها ممکن است داروهای قوی تر و یا پماد و … نیز استفاده کند .

استراحت و استفاده از کمپرس یخ

یکی دیگر از روش های غیر جراحی استفاده از کمپرس یخ و استراحت محل آسیب دیده می باشد . سعی کنید از فشارهای که به زانو وارد می شود خودداری کنید .

انجام حرکت های ورزشی

انجام ورزش های مخصوص برای بیمار و یا انجام فیزیوتراپی می تواند در کاهش درد بیمار نقش مهمی داشته باشد . بنابراین پزشک انجام این حرکت ها برای بیمار توصیه می کند .

استفاده از لیزر پرتوگردان

لیزر درمانی یکی از روش ها برای کاهش درد بیماری های تخریبی در نرمی کشکک زانو می باشد . این روش باعث افزایش جریان خون می گردد در نتیجه باعث کاهش درد در این ناحیه می شود .

انجام فیزیوتراپی

فیزیوتراپی باعث بهبود استحکام و تعادل عضلانی می گردد .

جراحی نرمی کشکک زانو

در صورت نتیجه ندادن روش های غیر جراحی ، متخصص ارتوپد از روش های جراحی برای کاهش درد استفاده می نماید . آرتروسکوپی زانو یکی از روش های مناسب برای کاهش درد است .

سایر مقالات دکتر خلیل واعظی

تعویض مفصل ران