اوزون تراپی دیسک کمر

آیا به دنبال بهترین روش درمانی برای دیسک کمر خود هستید ؟ آیا از عمل های جراحی برای درمان دیسک کمر خود نگران هستید ؟ آیا در رابطه با درما آوزون تراپی دیسک کمر اطلاعاتی کافی ندارید ؟ در ادامه مطلب نظر دکتر خلیل واعظی در زمینه اوزون تراپی دیسک کمر را مطالعه نمایید .

اوزون چیست

به ترکیب شدن اکسیژن با اتم اضافه را اوزون می گویند . این کار موجب می شود که اکسیژن قدرتمندی تولید شود . اوزون دارای انرژی بالایی می باشد و به این دلیل واکنش سریع تری نیز نشان می دهد . این کار باعث بهبود در سیستم ایمنی بدن می شود . هرچه سیستم ایمنی بهتر باشد ، با اجسام خارجی راحت تر مقابله می کند . در اوزون تراپی با تزریق گازهای گرید باعث می شود که سیستم‌های آنتی اکسیدان در داخل بدن فعال شود .

در واقع اوزون تراپی روش نسبتا جدیدی برای جایگزینی با کورتون درمانی است. با تزریق گاز اوزون به درون بافت، گاز اوزون در درون بافت ها به  اکسیژن تبدیل می شود که برای درمان دیسک کمر، درمان سیاتیک و آرتروز مفاصل کاربرد دارد و به دلیل دارا بودن خواص ضداتهابی، ضد درد و اثرات ترمیمی است. از این رو اوزون تراپی برای درمان دردهای ناشی از التهابات مفصلی و دیسک های بین مهره ای، زخم های دیابت، تنگی کانال نخاع و …استفاده می شود.

تزریق مستقیم در بافت

اگر بیمار دارای مشکلات زیادی در ناحیه کمر خود باشد و جراح ارتوپدی برای درمان این عارضه بدخیم از اوزون استفاده کند به طور مستقیم اوزون را به بافت قسمت آسیب دیده تزریق می کند .

برای استفاده از درمان اوزون تراپی دیسک کمر روش های مختلفی وجود دارد . جراح و متخصص ارتوپدی بهترین روش را برای درمان دیسک کمر انتخاب می کند . در ادامه به معرفی این روش ها می پردازیم .

تزریق درون وریدی

در صورت استفاده برای درمان مشکلات داخلی مانند بیماری HIV از بیمار خون گرفته و گاز اوزون را داخل آن تزریق می کنند و سپس این محلول بدست  آمده از خون بیمار و گاز اوزون را در محل مورد نظر تزریق می کنند.

تزریق درون عضله

در برخی روش های درمان با استفاده از اوزون ابتدا اوزن را با خون و یا گاز استریل مخلوط می کنند و سپس درون عضله تزریق می کنند .

مزایای اوزون تراپی دیسک کمر

در ابتدا بعد از درمان، می توانید انتظار کاهش درد، بلافاصله بعد از انجام تزریق را داشته باشید همچنین با استفاده از این درمان غضروف ها و بافت های شما بازسازی می شوند (این درمان می تواند روی زانو تاثیر بیشتری داشته باشد) این درمان باعث بهبودی آسیب دیدگی های مزمن، بازسازی مفاصل، بهبودی مفصل ناشی از آسیب دیدگی های ورزشی و بهبودی کلی از درد مفاصل، ماهیچه ها و عصب ها می شود. اوزون درمانی می تواند در مفاصل، زیرپوست و داخل تاندون ها و ماهیچه ها تزریق شود پاسخگویی افراد به این درمان متفاوت است اما درشرایط خاص افراد به ۳تا ۵ جلسه برای درمان نیازدارند اکثر افراد بعد از انجام این روش با کاهش درد مواجه می شوند. به طور کلی از اوزون تراپی برای کاهش درد استفاده می شود . تزریق اوزون تراپی دارای مزایای گوناگونی می باشد . در ادامه به معرفی برخی این مزایا می پردازیم .

• درمان اوزون تراپی دارای حداقل تهاجم است
  • از درمان های سرپایی محسوب می شود
  • باعث بهبودی سریع در بیمار می شود
  • هزینه انجام درمان اوزون تراپی دیسک کمر نسبت به روش جراحی کمتر می باشد
  • روش درمان اوزون تراپی کمر بدون درد می باشد
  • عوارض انجام اوزون تراپی نسبت به روش جراحی بسیار کمتر می باشد

همانطور که گفته شد از اوزون تراپی برای موارد مختلفی کاربرد دارد که عبارتند از:

• درمان هر گونه درد
  • اوزون درمانی کمر درد و گردن درد جهت دردهای شدید مفصل کمر
  • آسیب دیدگی تاندون روتاتور کاف
  • آرتروز زانو و لگن
  • سندروم تونل کارپال
  • درد عصب و رگ سیاتیک
  • سینوزیت
  • اختلال آرنج تنیس بازان
  • عفونت های دندان
  • آسیب دیدگی های ورزشی
  • بهبودی پس از جراحی های مفصل
  • عفونت های دندان

نکات قبل از انجام اوزون تراپی دیسک کمر

ابتدا متخصص ارتوپدی باید بیمار را معلاینه کند . در برخی مواقع نیاز به انجام چند آزمایش قبل از انجام اوزون تراپی می باشد . در استفاده از اوزون تراپی برای درمان بیمار لازم است که از بیمار خون گرفته شود و این خون با اوزون ترکیب شود . بنابراین باید شب قبل از انجام اوزون تراپی بیمار به خوبی استراحت مند . حتما صبحانه مقوی و کاما میل شود و همچنین مصرف مایعایت قبل از انجام اوزون تراپی توصیه می شود .

عوارض جانبی اوزون تراپی دیسک کمر

اوزون دارای سه اتم می باشد و همین دلیل باعث ناپایدار بودن اوزون می شود . باید توجه داشت که میزان اندازه گیری باید به دقت انجام شود در غیر این صورت باعث آسیب رساندن به گلبول قرمز می شود. اگر این کار توسط متخصصان ماهر و باتجربه انجام شود، روش مطمئن خواهد بود و در چنین حالتی عوارض و مشکلات خیلی کمتری دیده می شود.  با این حال عوارض این عمل در صورت سهل انگاری پزشک، عبارتند از:

• آسیب دیدن ریشه های اعصاب
  • خونریزی رتینال یا شبکیه
  • عفونت دیسک یا دیسکایتیس

البته عارضه و مسائل جزئی در محل تزریق اوزون شایع است و بیماران همان روز یا در نهایت پس از یک روز ترخیص می شوند.

بنابراین برای انجام هرگونه درمان با روش اوزون تراپی بهتر است نزد متخصص ارتوپدی ماهر مراجعه نمایید .

دکتر خلیل واعظی یکی از بهترین جراح و متخصص ارتوپد در زمینه اوزون درمانی می باشد . جهت مشاوره از دکتر واعظی  با شماره تماس  ٤٤٧٤٢١٣١ حاصل نمایید .

نکات بعد از انجام اوزون تراپی دیسک کمر

بعد از انجام ازون تراپی برای اکسیداسیون به بیمار ویتامین هایی همچون A ، E ،C  ،  B ، لوسین و … داده می شود . بنابراین مصرف این ویتامین ها در زمان انجام درمان اوزون تراپی توصیه نمی شود .

رعایت رژیم غذایی مناسب برای درمان اوزون تراپی بسیار کارآمد می باشد . رژیم غذایی باید دارای 10 درصد چربی ، 20 درصد کربن هیدرات و مخلوطی از مواد مغذی و پروتئین تشکیل شود . اصولا توصیه می شود از گوشت قرمز استفاده نکنید .

هزینه اوزون تراپی دیسک کمر

با توجه به نوع مشکل در ناحیه کمر بیمار ممکن است هزینه تغییر کند . بنابراین برآورد هزینه قبل از انجام معاینه بیمار دشوار می باشد . پزشک در جلسه مشاوره قبل از اوزون تراپی هزینه را به بیمار اطلاع خواهد داد . ولی نکته قابل توجه در تزریق اوزون تراپی کم بودن هزینه نسبت به جراحی می باشد .

سایر مقالات دکتر خلیل واعظی

تعویض مفصل ران